Assalamualaikum. 

Persoalan tentang seruan Ya Madad Ya Rasulullah itu, elok kita semua ambil perhatian.

  • Pertama kerana ia soal akidah, perkara paling tunjang dalam Islam. Ia bukan soal fiqh yg boleh kita pilih dan raikan pendapat mazhab. Adakalanya kita memandang remeh, walhal ia persoalan besar.
  • Kedua, kerana sudah ramai muslimah bertanya tentang soal tawassul, soal qasidah dan soal menyeru Ya Rasulallah ini.
Ada seorang muslimah pernah bertanya : Jika kita dalam kesusahan, bolehkah kita seru 'Ya Rasulallah!'
Jawapannya, "Tidak boleh." Kerana orang yang menyeru ketika itu memang hendak mohon pertolongan.
Walaupun tiada perkataan 'madad', hal ini tetap sama dengan sebut Ya Madad Ya Rasulallah.
  • Perkataan 'Madad' itu sendiri bermaksud bantuan, pertolongan. Bila sebut Ya Madad Ya Rasulallah, seolahnya disebut "Wahai Rasulullah, aku mohon pertolongan!"
Bukankah ia bercanggah dengan ayat yang selalu kita ulangkan dalam solat :
اياك نعبد واياك نستعين
Seruan memohon pertolongan mesti kepada Allah. Sepatutnya kita seru "Ya Allah! "


  • SERUAN UNTUK MOHON PERTOLONGAN DALAM KESUSAHAN INILAH YANG DINAMAKAN SEBAGAI 'ISTIGHATHAH', DAN ISTIGHATHAH HANYA BOLEH KITA POHON KEPADA ALLAH.
  • Kepada Nabi Muhammad saw, yang dianjurkan kepada kita ialah SELAWAT, bukan istighathah, dan selawat terbaik yang diajarkan sendiri oleh baginda kepada para sahabatnya ialah selawat. Ibrahimiyyah, yang kita baca dalam tahiyyat/tasayahhud akhir itu.
  •  Hal berseru dengan Ya Madad Ya Rasulullah berkait rapat dengan 3 perkara :
          1. Apa maksud kita bersyahadah
لا اله الا الله  
         Apa kandungan, apa tuntutannya. Mengapa orang musyrikin Mekah enggan menyebutnya, 
         walaupun lafaz itu mudah?
        
         2. Antara tuntutan syahadah ialah ibadat kepada Allah, dan doa itu adalah ibadat, 
         justeru ia mesti dipohon hanya kepada Allah. Allah itu dekat, tidak perlu kepada perantaraan.
تَعَالَى ( وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ فَلْيَسْتَجِيبُوا لِي وَلْيُؤْمِنُوا بِي لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ
Surah al-Baqarah, ayat 186.
Sebutlah 'Ya Allah' bila perlukan pertolongan. Nyatakan bentuk pertolongan yang kita minta itu kepada Allah. Dimakbul atau belum, kita sudahpun mendapat pahala beribadah.
          3. Lihatlah kitab2 ulama' yang mu'tabar. Seperti Sahih Bukhari dan lain2, ada dihimpunkan 
          doa-doa yang diajar oleh nabi saw. Nabi selalu ajar para sahabatnya, dan baginda sendiri berdoa,  
          dengan dimulakan dengan :
اللهم /Ya Allah!
 Perkara begini, pada kita, tidak perlu diperdebatkan. Jelas dalam al-Quran, Allah suruh kita berdoa kepadaNya. Doa itu ibadat, dan Nabi Muhammad saw sendiri berdoa dan mengajar doa dengan lafaz اللهم / Ya Allah!
  • Apabila kita renungkan dengan mendalam, apa perlunya kita ajarkan umat Islam perkara yang tidak jelas, perkara yang ada unsur syubhah aqidah? Mengapa kita tidak mengamalkan hadith2 sahih yang banyak dan jelas dalam perkara ini?
Lebih mudah kita bawa ajaran nabi saw. Berdoa terus kepada Allah. Jika kita hendak ajarkan doa kepada orang baru masuk Islam pun, mereka akan nampak mudahnya Islam. Tulus. Direct kepada Allah yang Maha Mendengar. Inilah keistimewaan Islam berbanding agama2 lain, iaitu tiada perantaraan, baik dia orang soleh, wali ataupun nabi.
  •  Tawassul yang diterima oleh para ulama' ialah 3 :
           1. Berdoa dengan nama2 Allah yg baik -Asmaul Husna.
           2. Berdoa dengan menyebut amalan soleh (ikhlas) yg pernah kita lakukan. 
               Dalilnya hadith sahih, yang dilakukan oleh 3 pemuda yg terperangkap dalam gua.
           3. Saling mendoakan sesama muslim. 
               Termasuklah dalam kategori ini jika kita minta sahabat kita doakan untuk kita, 
               ataupun mohon doa orang soleh doakan kpd kita. Tapi dengan syarat, sahabat kita 
               ataupun ustaz itu masih hidup. Jika tidak, ia termasuk dalam kategori dilarang, 
               iaitu memohon dengan manusia yang sudah meninggal dunia.
  •  Tawassul SELAIN  drpd 3 perkara ini, akan membuka pintu kepada 1001 jenis amalan yang bertentangan dengan sunnah/syariat/akidah. Seperti berdoa di kubur2, memohon dengan orang yang sudah meninggal, baik dia adalah nabi dll, membina binaan di kubur orang yg dianggap wali dsb.
Nabi saw jelas melarang perkara2 seumpama itu.
Sekarang, kita teliti dan cuba menilai 5 hujah yang dikemukakan dalam respon tersebut.

➡️ Hujah 1 : 
Jawapan A : Memohon kepada Rasulullah saw boleh semasa baginda masih hidup, itupun mohon baginda doakan, bukan mohon seperti mohon kepada Allah. Tetapi hakikatnya baginda sudah wafat. Haram memohon pertolongan dengan orang yang sudah mati.
Jawapan B : Tidak benar perumpamaan itu. Minta ibu ayah doakan itu termasuk dalam jenis tawassul ketiga yg kita sebut di atas tadi. Kategori saling mendoakan sesama mukmin. Syaratnya yang masih hidup. Kita tidak mohon ibubapa yang sudah meninggal untuk doakan kita, kerana kita tahu, mereka berada di alam lain, dengan ujian-ujian mereka sendiri. Merekalah yang sebenarnya lebih mengharapkan pahala amal jariah yg pernah dilakukan, ilmu yg pernah dicurahkan, dan doa anak2 yg masih hidup.
Jawapan C : Tidak benar juga menyamakan seruan Ya Madad dengan mohon pertolongan doktor. Minta tolong doktor rawat penyakit itu kategori minta tolong kepada makhluk yang MASIH HIDUP dan BERUPAYA membantu dengan kepandaiannya, maka ia bukan istighathah.

➡️ Hujah 2 :
Jawapan : Kita selalu sebutkan, setiap ilmu ada disiplinnya. Mengaji al-Quran, kita perlu kepada tafsir yang mu'tabar. Ikhlas mencari kebenaran.
'Wasilah' dalam ayat 35 Surah al-Maidah itu bukan bermaksud tawassul.
Tetapi ia bermaksud :
☑️mendekatkan diri kepadaNya mematuhi perintahNya dan meninggalkan laranganNya.'☑️
Itulah maksud wasilah yg disepakati oleh ulama' tafsir.
Bukan bertawassul.
Antara perintah Allah ialah :
"Berdoalah kamu kepadaKu, nescaya Aku perkenankan doa permohonan kamu."
(Surah Ghafir ayat 60)
Berdoa kepada Allah adalah salah satu cara kita mendekatkan diri kepada Allah. Bukan memohon kepada selain daripada Allah. Mengapa hendak memohon dengan Rasulullah yang sudah wafat? Rasululkah saw sendiri tidak ajar begitu kepada umatnya.

➡️ Hujah 3 :
Jawapan : Dalam Surah al-Isra' ayat 57, perkataan wasilah itu, sekali lagi, bukan bermakna tawassul. Wasilah dalam ayat ini, ialah mendekatkan diri dengan ketaatan kepada Allah.
Malah ayat ini, dan ayat sebelumnya (56-57) menjadi hujah bagi menafikan amalan golongan terdahulu yang meminta pertolongan daripada nabi-nabi/mempertuhankan para anbiya', kerana para anbiya' tidak dapat menghapuskan bahaya, malah mereka sendiri mencari jalan untuk mendekatkan diri mereka kepada Allah swt dengan melakukan KETAATAN, walaupun dari sudut kedudukan, mereka memang sudah dekat dengan Allah Taala.
Jika tidak berkesempatan membaca tafsir sekalipun, kita boleh baca 2 ayat ini dengan terjemahannya. Jelas. Jika orang bukan Islam membacanya, dia akan melihat kemurnian pengabdian diri dalam agama Islam. Hanya kepada Allah kita bermohon, bukan selainNya.

➡️ Hujah 4 :
Jawapan : Tidak benar juga berhujah dengan hadith tersebut untuk beristighathah dengan nabi saw.
Ia bukan daripada nabi saw, tetapi kata2 Ibn Abbas.
Kalaupun ia diterima, ia bukan dalil boleh memohon pertolongan dengan nabi saw yg sudah wafat, tetapi termasuk dalam kategori meminta tolong kepada makhluk Allah yang masih hidup iaitu malaikat.
Namun, adalah lebih baik dan selamat kita gunakan hadith2 sahih, yang disebutkan sendiri oleh nabi saw dalam bab berdoa, seperti yang kita sebutkan sebelum ini.
Berdoa terus kepada Allah, lebih utama berbanding meminta tolong kepada makhluk ghaib, walaupun mereka masih hidup. Kerana ia membuka banyak pintu kerosakan dan tipudaya syaitan.
Jika kita berdoa terus kepada Allah, ia sudah pasti menjadi ibadat.

➡️ Hujah 5 :
Jawapan : Hadith yang disebutkan oleh ulama'
sebagai 'sanad sahih' belum tentu hadith itu sahih. Adakalanya sanad sahih, tetapi matannya bertentangan dengan hadith lain yang lebih kuato, ataupun ayat al-Quran, maka hadith itu tidak sahih juga.
Malah yang disebut sebagai 'hadith' itu sebenarnya bukan hadith nabi saw, tetapi athar sahabat. Kesahihan athar ini mendapat kritikan para ulama, termasuk Ibn Kathir, dengan hujah yang kemas. Antaranya, ia bertentangan dengan amalan para sahabat sendiri yang sampai kepada kita melalui sanad yang lebih sahih. Para sahabat hanya meminta orang yang lebih dekat dengan nabi saw, seperti al- 'Abbas, agar mendoakan mereka. Ini termasuk dalam kategori tawassul yang ketiga di atas tadi.
Mereka, radiyallahu anhum, TIDAK bertawassul di kubur nabi saw memohon sesuatu, tidak juga menyeru nabi saw semasa dalam kesusahan.


Penutup :
  • Persoalan ini membawa kita memahami, fardhu kifayah bukan hanya dalam bab menguruskan jenazah sahaja. Mendalami disiplin2 ilmu agama yang pelbagai itu juga fardu kifayah. Mendalami bahasa Arab fardhu kifayah. Nahu, balaghah dan selainnya. Mendalami ilmu tafsir fardhu kifayah. Mendalam ilmu hadith fardhu kifayah. Mendalami ilmu fiqh fardhu kifayah. Fardhu kifayah itu sangat penting, walaupun hanya segelintir yang menunaikannya, kelak semua orang akan memerlukannya.
  •  Sabda nabi saw :
"يَحْمِلُ هَذَا الْعِلْمَ مِنْ كُلِّ خَلَفٍ عُدُولُهُ، يَنْفُونَ عَنْهُ تَحْرِيفَ الْغَالِينَ ، وَانْتِحَالِ الْمُبْطِلِينَ ، وَتَأْوِيلِ الْجَاهِلِينَ "
Sabda Nabi saw : "Ilmu ini akan dibawa bagi setiap generasi oleh orang-orang yang amanah, mereka membersihkan ilmu daripada penyelewengan orang2 yg melampau, daripada tokok tambah golongan ahli batil, dan ta'wil golongan orang2 yg tidak mengetahui."
  •  Tiada siapa yang akan tahu, menyemak dan mencatat seruan insan semasa dalam kesusahan, melainkan Allah dan para malaikat. Sama ada dia seru nama Allah, ataupun selain daripada Allah. Yang pasti, syaitan akan selalu berusaha agar manusia jauh daripada Allah, dan tersasar daripada jalan yang lurus.
  •  Fatwa itu dikeluarkan bagi membantu orang ramai, lebih-lebih lagi dalam soal akidah. Di akhirat nanti, orang berilmu boleh menjawab di hadapan Allah, bahawa mereka sudah menyampaikan.
Tulisan ini juga diharapkan dapat melunaskan tanggungjawab menyampaikan, walaupun hanya sedikit, sekadar kutipan2 daripada rujukan.
  •  Adapun kita semua, menjadi kewajipan kita menuntut ilmu dan memilih ajakan yang benar. Sebagaimana firman Allah swt dalam ayat 18 Surah al-Zumar :

Inilah yang kita pohonkan secara tulus kepada Allah, agar ditunjukkan jalan yang lurus.
اللهم اهدنا وسددنا
Ya Allah, tunjuki kami jalan yang lurus,dan tetapkan kami pada jalan yang lurus itu.

واالله اعلم

.: Ustazah Nabilah Hasan :.
   25 November 2014


Israiliyyat ialah 'kumpulan kisah-kisah dari Bani Israil yang dibawa oleh ahli kitab - yahudi dan nasrani.'

Biasanya dibawa semasa mentafsirkan ayat al-Quran, khususnya bagi mendetailkan kisah dalam al-Quran. Dinamakan israiliyyat, antara lain, pertama kerana berita/kisah2 begini banyak diambil daripada orang2 Yahudi, dan kedua, kerana orang2 Nasrani pun berasal daripada Bani Israil juga.

Cerita2 ini,
1. Jika bertentangan dengan al-Quran dan hadith nabi saw, wajib kita tolak.
2. Jika tidak bertentangan, kita diamkan sahaja. Maksudnya, tak mengatakannya betul, tak kata juga salah.
3. Tetapi jika kisah itu disebut dalam hadith yang sahih, maka wajiblah kita menerima dan percaya.

Kata Ibn Taymiyyah :

"Memang dimaklumi bahawa kisah2 israiliyyat ini tidak ada sanad, tidak dijadikan hujah dalam agama, kecuali apabila memang dibawa kepada kita dengan cara yang betul seperti apa yang nabi saw ceritakan kepada kita dalam hadith2 baginda."

Seperti kisah Juraij dan kisah 3 pemuda yang terperangkap di dalam gua. (Lalu ia tidak lagi dinamakan kisah israiliyyat, tapi kisah dari hadith nabi saw)

Buku ttg israiliyyat yg ada di pasaran ialah Israiliyyat Dalam Tafsir Dan Hadith oleh Syeikh Muhammad Husin al-Dhahabi.

Kisah Tha'labah melihat aurat wanita itu bukan israiliyyat. Ia kisah palsu tentang sahabat nabi. Mmg ada banyak juga hadith2 palsu ttg sahabat nabi.

Yg melawan syaitan untuk menebang pokok sembahan itu bukan tha'labah. Itu kisah israiliyyat, tidak disebut namanya. Disebut 'abid/ahli ibadat sahaja.

Ada 3 cerita 'abid yang masyhur.

1. Kisah Juraij - ini disebut dalam hadith sahih. Wajib kita percaya. Dan ulama' mengeluarkan pelbagai pengajaran drpd hadith ini.

2. Kisah Bursisa. برصيصا
Ini kisah israiliyyat, tapi tak bertentangan dgn ajaran al-Quran dan sunnah. Mungkin benar, mungkin tidak. Jika mahu, boleh diambil iktibar drpdnya.

3. Kisah 'abid dengan pokok sembahan dan syaitan. Ini kisah israiliyyat, juga tak bertentangan dgn al-Quran dan sunnah. Mungkin benar, mungkin tidak. Jika mahu, boleh diambil iktibar drpdnya.

No 2 dan 3 seperti kisah2 lain dalam kehidupan manusia di dunia ini, yang boleh dijadikan pengajaran.

Kisah Tha'labah itu berbeza pula. Ia bukan israiliyyat, bukan kisah figure dalam umat terdahulu di kalangan Bani Israil.

Ia kisah sahabat dan nabi saw sendiri, yg didakwa sebagai hadith. Maka mesti diteliti sebagai hadith, sama ada diterima atau ditolak. Ibn al-Jauzi mengatakannya palsu. Bila palsu, kita tidak boleh menyebarkannya. Nanti kita bincangkan, bahaya hadith palsu kepada umat Islam.

Adapun kisah israiliyyat yg membahayakan ialah khurafat dan kepalsuan yg berasal drpd ahli kitab, serta kisah2 yg direka oleh musuh2 Islam, khususnya yahudi yg sgt dengki kpd Islam sejak zaman awal Islam lagi. Seperti yang kita tahu, kitab2 Taurat dan Injil telah diubah oleh tangan2 manusia, jadi kisah2 yg berasal dari situ terdedah kepada kepalsuan.

Antara contoh israiliyyat dalam tafsir ayat al-Quran ialah kisah dua anak Nabi Adam. Al-Quran dengan terang menyebut bahawa sebab dengki yg membawa kepada pembunuhan itu ialah kerana KORBAN TIDAK DITERIMA. Sedangkan kita, sejak dari kecil lebih mengingati kisah israiliyyat iaitu dengki itu timbul kerana inginkan isteri yg lebih cantik. Sedangkan kisah itu bukan dari hadith, dan tidak boleh kita terima cerita itu sebagai suatu yang pasti.

Bacalah ayat 27 - 31 surah al-Maidah dengan terjemahannya. Malah nama Qabil dan Habil pun tidak disebut dalam ayat al-Quran, kerana yang lebih penting ialah pengajarannya, iaitu Allah hanya menerima amalan orang yg bertaqwa, dan tidak boleh dengki kepada kelebihan yang Allah kurniakan kepada seseorang.

Surah Al-Maeda, Verse 27:
وَاتْلُ عَلَيْهِمْ نَبَأَ ابْنَيْ آدَمَ بِالْحَقِّ إِذْ قَرَّبَا قُرْبَانًا فَتُقُبِّلَ مِنْ أَحَدِهِمَا وَلَمْ يُتَقَبَّلْ مِنَ الْآخَرِ قَالَ لَأَقْتُلَنَّكَ قَالَ إِنَّمَا يَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقِينَ

Dan bacakanlah (wahai Muhammad) kepada mereka kisah (mengenai) dua orang anak Adam (Habil dan Qabil) yang berlaku dengan sebenarnya, iaitu ketika mereka berdua mempersembahkan satu persembahan korban (untuk mendampingkan diri kepada Allah). Lalu diterima korban salah seorang di antaranya (Habil), dan tidak diterima (korban) dari yang lain (Qabil). Berkata (Qabil):" Sesungguhnya aku akan membunuhmu!". (Habil) menjawab: "Hanyasanya Allah menerima (korban) dari orang-orang yang bertaqwa;

Surah Al-Maeda, Verse 30:
فَطَوَّعَتْ لَهُ نَفْسُهُ قَتْلَ أَخِيهِ فَقَتَلَهُ فَأَصْبَحَ مِنَ الْخَاسِرِينَ

Maka nafsu jahat (Qabil) mendorongnya (sehingga ia tergamak) membunuh saudaranya, lalu ia membunuhnya. Oleh itu menjadilah dia dari golongan orang-orang yang rugi.

Surah Al-Maeda, Verse 31:
فَبَعَثَ اللَّهُ غُرَابًا يَبْحَثُ فِي الْأَرْضِ لِيُرِيَهُ كَيْفَ يُوَارِي سَوْءَةَ أَخِيهِ قَالَ يَا وَيْلَتَا أَعَجَزْتُ أَنْ أَكُونَ مِثْلَ هَٰذَا الْغُرَابِ فَأُوَارِيَ سَوْءَةَ أَخِي فَأَصْبَحَ مِنَ النَّادِمِينَ

Kemudian Allah hantarkan seekor burung gagak (menyuruhnya) mengorek-ngorek di bumi supaya, diperlihatkan kepada (Qabil) bagaimana cara menimbus mayat saudaranya. (Qabil) berkata: "Wahai celakanya aku! Alangkah lemah serta bodohnya aku, aku tidak tahu berbuat seperti burung gagak ini, supaya aku dapat menimbuskan mayat saudaraku?". Kerana itu menjadilah ia dari golongan orang-orang yang menyesal.

Wallahua'lam 
~ Ustazah  Nabilah  Hasan  ~ 

Tentang persoalan 'perlukah disebarkan berita yang tidak pasti sebagai tazkirah?'

Soalan :

Assalamualaikum.
Mohon penjelasan ustazah naqibah dan ahli uol. Baru2 ni kita dikejutkan dengan fenomena langit merah dan gelap menyelubungi makkah. Ada yg mengatakan ia antara petanda kiamat. Ada juga yg mengatakan bahawa ia sekadar fenomena alam. Saya faham bahawa walau apapun yg berlaku, kita tetap kena bertaubat setiap hari. Bukan tunggu datang petanda baru nk bertaubat.
Persoalannya bagaimana kita nak menghadapi situasi video yg tersebar ini? Adakah perlu kita fwdkan agar semua org mengambil iktibar dan bertaubat. atau macam mana?

Jawapan Ustazah :
  • Allah lebih mengetahui. Pandangan kita ialah, tazkirah mesti dari perkara yang pasti, perkara yang betul. Datang dengan jelas dari sumber yang berautoriti. Yang viral dalam whatssapp dah banyak dinafikan oleh sumber. Bukan tidak boleh, tapi pastikan sahih dulu.
  • Berita tak sama dengan cerita.
  • Orang bukan Islam pun percaya dunia akan kiamat. Dulu, gempar bila tersebar tentang teori kiamat akan berlaku tahun 2012. Tapi bila 'tazkirah' itu bukan dari Allah dan Rasul-Nya, ia sekadar gempar tiada isi. Manusia tidak membuat persediaan yang sepatutnya.
  • Bagaimana mungkin kita hendak menyuruh orang buat perkara betul, seperti insaf, bertaubat, kembali kepada Allah, dengan perkara yang tidak pasti. Pada kita, lebih baik ingatkan orang dan diri kita sendiri tentang perkara yang lebih dekat dan lebih pasti, iaitu mati. Itu sebenarnya yang lebih menginsaf dan menakutkan.
  • Sebarkanlah hadith2 sahih ttg tanda kiamat dan suasana hari akhirat itu sendiri. Itulah yang sebenarnya lebih mendatangkan pahala dan juga keinsafan. Seperti gambaran manusia berdiri di padang mahsyar dan menyemberangi sirat. Syurga dan neraka.
  • Para ulama' sangat berhati2 untuk memadankan hadith2 tanda kiamat dengan fenomena alam semasa. Mereka bimbang berlaku 'jenayah' terhadap nas hadith. Perkara yg sudah banyak kali berlaku sejak dulu.
  • Dulu, ada seorang pembuat hadith palsu. Namanya Nuh Bin Abi Maryam. Dia mengaku dia telah mencipta hadith palsu tentang kelebihan surah-surah dalam al-Quran, kemudian menyandarkan hadith itu kpd Ibn Abbas. Bila ditanya, dia menjawab,"Saya lihat orang ramai telah meninggalkan al-Quran, tapi sibuk dengan Fiqh Abu Hanifah dan maghazi Ibn Ishaq. Sebab itu saya cipta hadith palsu, untuk mengembalikan orang ramai kepada al-Quran."
  • Inilah antara punca mengapa tersebar hadith palsu. Selain tipudaya jahat musuh Islam, ia juga berpunca dari kejahilan individu yang mahu buat perkara baik tetapi tidak dibuat atas dasar ilmu dan iman.

Pengakuan ini memberi pengajaran kepada kita :

1. Ada orang yang menyangka dia boleh buat kebaikan dengan menyebarkan berita palsu. Sangkaan ini salah. Apatah lagi menyebarkan hadith palsu, dosa besar yang diancam dengan balasan neraka.

2. Nasihat dalam agama mesti dibuat atas kebenaran.

3. Islam mengajar kita berdisiplin dalam menerima dan menyampaikan maklumat. Disiplin ini menjaga kita dalam bermasyarakat dan bernegara. Jangan gosip. Bawa bukti yang benar.


Paling kurang, ada dua ayat al-Quran yang mengingatkan kita dan menjadi panduan kepada kita dalam hal ini.

Pertama, Surah al-Hujurat ayat 6.
Surah Al-Hujraat, Verse 6:
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِن جَاءَكُمْ فَاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَيَّنُوا أَن تُصِيبُوا قَوْمًا بِجَهَالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلَىٰ مَا فَعَلْتُمْ نَادِمِينَ
Wahai orang-orang yang beriman! Jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidikilah (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum dengan perkara yang tidak diingini - dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) - sehingga menjadikan kamu menyesali apa yang kamu telah lakukan.

Surah al-Hujurat ayat 6

Kedua, Surah al-Isra' ayat 36.

Surah Al-Isra, Verse 36:
وَلَا تَقْفُ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ كُلُّ أُولَٰئِكَ كَانَ عَنْهُ مَسْئُولًا

Dan janganlah engkau mengikut apa yang engkau tidak mempunyai pengetahuan mengenainya; sesungguhnya pendengaran dan penglihatan serta hati, semua anggota-anggota itu tetap akan ditanya tentang apa yang dilakukannya.
Surah al-Isra' ayat 36

 Wallahua'lam.

.: Ustazah Nabilah Hasan :.
   20 November 2014
Beberapa hari yang lepas, ada dapat satu forwarded artikel dari seorang sahabat dalam satu group whatsapp.. 

Sumber gambar
Ianya mengenai Syafaat dari seorang sahabat yang beriman kepada sahabat mereka yang lain..
Persoalan nya, adakah benar sahabat yang menjadi kawan kita itu mampu memberikan syafaat kepada kita??

Ikuti kupasan dari Ustazah Nabilah Hasan berkenaan hal ini.

----------------------------------------------------------------
Artikel Yang Di Kongsikan
----------------------------------------------------------------

Share tazkirah Sabtu..

Pesanan Buat Sahabat...
Imam Al Syafi'ie berpesan :
“Jika engkau punyai sahabat yang selalu membantumu dalam rangka ketaatan kepada Allah; maka peganglah dia erat-erat; dan jangan sesekali kau lepaskannya. Kerana mencari teman baik itu susah. Tetapi melepaskannya sangat mudah sekali”
Diriwayatkan bahwa :
Apabila penghuni Syurga telah masuk ke dalam Syurga, lalu mereka tidak menemukan sahabat-sahabat mereka yang selalu bersama mereka dahulu di dunia. Mereka akan bertanya tentang sahabat mereka kepada Allah SWT
“Yaa Rabb...Kami tidak melihat sahabat-sahabat kami yang sewaktu di dunia, shalat bersama kami, puasa bersama kami dan berjuang bersama kami...?”
Maka Allah SWT berfirman :
“Pergilah ke neraka, lalu keluarkan sahabat-sahabatmu yang di hatinya ada Iman walaupun hanya sebesar zarrah.”
(HR. Ibnul Mubarak dalam kitab "Az-Zuhd").
Al-Hasan Al-Bashri berkata : 
“Perbanyaklah sahabat-sahabat mu'min mu, kerana mereka memiliki Syafa'at pada hari kiamat
Wahai sahabatku sekalian..
Jika kalian tidak menemukan diriku di Syurga, sudilah kiranya sahabat sekalian memanggil namaku dan bertanya pada Allah tentang diriku, dan semoga Allah redha menyelamatkan diriku dan keluargaku dari siksa api neraka..!!!
Aamiin...Aamiin...Ya Rabbal 'Alamin.

----------------------------------------------------------------
Jawapan Ustazah Nabilah Hasan mengenai persoalan di atas.
----------------------------------------------------------------
 
Assalamualaikum.
  • Hadith dalam sebaran/text (syafaat) itu benar. Ia sebahagian daripada hadith sahih yang panjang, dari Abu Sa'id al-Khudri.
وَإِذَا رَأَوْا أَنَّهُمْ قَدْ نَجَوْا فِي إِخْوَانِهِمْ يَقُولُونَ رَبَّنَا إِخْوَانُنَا كَانُوا يُصَلُّونَ مَعَنَا وَيَصُومُونَ مَعَنَا وَيَعْمَلُونَ مَعَنَا‏.‏ فَيَقُولُ اللَّهُ تَعَالَى اذْهَبُوا فَمَنْ وَجَدْتُمْ فِي قَلْبِهِ مِثْقَالَ دِينَارٍ مِنْ إِيمَانٍ فَأَخْرِجُوهُ‏.‏...
Diriwayatkan oleh Imam Bukhari dalam Sahih Bukhari, Kitab Tauhid, Bab Firman Allah (Yg Bermaksud) :   Banyak Muka Pada Hari Itu
Berseri-Seri Memandang Kepada Tuhannya
.
  • Adakah orang beriman akan mengeluarkan sendiri sahabatnya dari neraka? Ulama' memadankan hadith ini dengan hadith sahih lain dari Abu Hurairah.

  • Dalam hadith tersebut, Nabi saw berkata, 
"...Sehinggalah apabila Allah telah selesaikan penghakiman di kalangan para hambaNya, dan Dia ingin keluarkan dari neraka orang yg Dia inginkan dari kalangan mereka yg mengucap لا اله الا الله , Dia memerintahkan malaikat supaya mengeluarkan mereka. Malaikat mengenali mereka (yg ingin dikeluarkan itu) dari tanda sujud.."
  • Diriwayatkan oleh Imam Bukhari dalam Sahih Bukhari, Kitab Melembutkan Hati, Bab Titian Sirat Jambatan Merentasi Neraka.
  •   Maksudnya, syafaat dapat diberi hanya dengan izin Allah. Apabila Allah izinkan nabi dan orang beriman beri syafaat, maka Allah dengan segera memerintahkan malaikat mengeluarkan mereka yg diberi syafaat itu dari neraka.
  • Syafaat ada pelbagai jenis. Antaranya :
1. Syafaat agung. Iaitu syafaat oleh Nabi Muhammad saw yg diharapkan oleh seluruh manusia supaya lepas drpd sengsaranya berdiri di padang mahsyar.
2. Syafaat para nabi selain Nabi Muhammad saw.
3. Syafaat para malaikat.
4. Syafaat para syuhada'.
5. Syafaat anak kecil (yg meninggal di dunia) buat ibubapanya.
6. Syafaat orang beriman kepada orang beriman yg lain.
7. Syafaat al-Quran

  • Syafaat itu, dalam bahasa mudahnya, menyalurkan bantuan. Pemberi syafaat berdoa memohon kepada Allah agar yang diberi syafaat dilepaskan dari kesusahan, diringankan siksaan, keluar dari neraka, ataupun dinaikkan darjat dalam syurga. Ia diberi dengan izin Allah.
  • Syafaat tak akan berlaku, kecuali apabila Allah reda kepada orang yg memberi syafaat, dan reda juga kepada orang yg hendak diberi syafaat.
Wallahua'lam.

~ Ustazah Nabilah Hasan ~

LIMA PERINGATAN TENTANG AL-QURAN

🌷1. Secara umumnya, tiada zikir yang lebih baik daripada al-Quran, KALAMULLAH. Tidak perlu banyak, biar sedikit-sedikit, asalkan ada tadabbur.
Kata Imam Nawawi : 'Ketahuilah, membaca al-Quran adalah zikir yang terbaik, dan dituntut dibaca dengan tadabbur.'

🌷2. Pentingnya memahami dan menghayati dalam membaca al-Quran, ialah kerana al-Quran diturunkan agar menjadi petunjuk dalam kehidupan insan. Bagaimana hendak mengambil panduan, jika kita tidak berdikit untuk cuba memahami?

🌷3. Katakanlah, kita membaca '3 Qul - Surah al-Ikhlas, al-Falaq dan al-Naas' sebagai ayat pendinding, agar dijauhkan daripada gangguan makhluk halus. Ayat-ayat dalam surah-surah tersebut adalah doa, meminta perlindungan Allah. Memang al-Quran tetap ada manfaat, meskipun kita tidak memahaminya. Namun, bagaimana kita berdoa, jika kita sendiri tidak begitu memahami apa yang kita minta dalam permintaan kita? Tidaklah sampai menjadi salah, namun jika difahami dan dihayati, bukankah lebih khusyu' doa kita kepadaNya?

🌷4. Usaha-usaha kita untuk lebih memahami al-Quran, dengan disiplin yang betul, adalah jalan-jalan yang kita lalui untuk menuntut ilmu. Jalan yang memudahkan ke syurga. (Mengapa kita sebut 'disiplin yg betul'? Kerana ada juga golongan yg mentafsirkan al-Quran dan hadith secara salah. Syiah contohnya, mereka ada kitab tafsir sendiri, yg tidak boleh kita gunapakai.)

🌷5. Betapa ramai orang bukan Islam mendapat petunjuk selepas membaca al-Quran, kerana mereka ikhlas hendak mencari kebenaran. Mereka menemui hidayah setelah membaca makna/ terjemahan al-Quran, walaupun mereka tidak kenal satu pun huruf al-Quran. Bertuahnya kita umat Islam, jika kita bukan hanya fokus kepada cara baca dan tajwid sahaja, tetapi mengambil berat akan usaha memahami ayat-ayat al-Quran.

.: Ustazah  Nabilah  Hasan  :.

Soalan :

Apakah hukum memakai kain telekung lycra semasa solat? Adakah benar tidak sah solat dengan memakainya kerana nampak susuk badan?

Jawapan :

بسم الله الرحمن الرحيم

Telekung lycra menjadi pilihan wanita, pada pandangan kita, ialah kerana faktor cuaca di tempat kita. Apatah lagi jika seseorang wanita itu sedang berbadan dua, ataupun sedang di ambang menopause. Mereka ingin beribadah dengan selesa, lalu ingin memilih jenis kain yang selesa dipakai.

TELEKUNG BUKAN SYARAT SAH SOLAT

Selalu kita sebutkan, memakai telekung bukankah suatu kewajipan. Syarat sah solat itu ialah menutup aurat, bukan memakai telekung solat. Pakaian untuk solat tidak semestinya berwarna putih, tidak semestinya kosong tanpa corak. Jika pakaian harian kita sudah bersih, cukup syarat menutup aurat, longgar, kita boleh solat dengan pakaian harian itu.

Memakai telekung bukan syarat sah, tetapi kerana kebiasaan dan keselesaan kita, walaupun pada asalnya supaya aurat lebih tertutup dengan sempurna. Mungkin juga kerana pakaian harian ataupun pakaian kerja kita tidak cukup syarat menutup aurat, makanya, apabila hendak solat, kita memang mesti memakai telekung untuk menutup aurat yang masih tidak lengkap tertutup.

Sebenarnya, aurat dalam solat dan aurat di luar solat (apabila ada lelaki ajnabi/bukan mahram) sama sahaja. Sama perlu ditutup sempurna, sama batas auratnya. Bahkan ada mazhab yang mengatakan aurat dalam solat semasa tiada lelaki ajnabi lebih ringan berbanding aurat di luar solat. Bagi mazhab Abu Hanifah, kaki (ظهر القدم) boleh dibuka apabila solat semasa ketiadaan lelaki ajnabi.

PAKAIAN KETAT ATAU MENAMPAKKAN SUSUK BADAN SEMASA SOLAT

Persoalan dalam hal ini sebenarnya ialah, apa hukum solat dengan memakai pakaian yang ketat/menampakkan susuk badan, sedangkan pakaian itu memang tebal tidak menampakkan kulit, dan sudah menutup bahagian aurat yang perlu ditutup?

Para ulama' mengatakan solat itu SAH, tetapi MAKRUH, dan jika ia dipakai semasa solat yang dapat dilihat oleh lelaki ajnabi, perbuatan itu BERDOSA.

Antara lain :

Al-Syeikh Sayyid Sabiq dalam Fiqh Sunnah mengatakan :

"Wajib memakai pakaian yang menutup aurat, walaupun pakaian itu ketat menampakkan bentuk aurat. Sekiranya pakaian itu nipis sehingga nampak putih ataupun merahnya kulit, pakaian itu tidak boleh dipakai dalam solat."

Al-Syeikh Saleh al-Fawzan memfatwakan sahnya solat wanita yang memakai pakaian ketat yang menutup seluruh bahagian auratnya, dalam masa yang sama, berdosa memakai pakaian begitu.

Beliau mengatakan :

"Pakaian ketat yang menyerlahkan bentuk badan wanita tidak boleh dipakai. Pakaian ketat tidak boleh dipakai baik oleh lelaki mahupun wanita, lebih-lebih lagi kaum wanita, kerana lebih banyak fitnah ada pada mereka.

Adapun hukum solat dengan memakai pakaian ketat, sekiranya ia menutupi bahagian aurat, maka solatnya SAH kerana adanya penutup aurat, namun berdosa orang yang solat dengan memakai pakaian ketat, kerana dia (seolah-olah) melanggar satu daripada peraturan solat dengan sebab ketatnya pakaian yang dipakainya itu. Ini dari satu sudut.
Dari sudut kedua pula, ia menarik pandangan, lebih-lebih lagi kaum wanita. Maka wajib bagi wanita memakai pakaian yang longgar sempurna menutup auratnya :
tidak menampakkan bentuk badannya, tidak menarik pandangan kepadanya, tidak nipis ataupun jarang, sebaliknya pakaian itu hendaklah menutup wanita itu dengan sempurna."

KESIMPULAN : HUKUM TELEKUNG LYCRA?

➡️ Sekiranya telekung lycra dipakai menyerlahkan susuk badan, maka hukumnya sama seperti pakaian ketat. Sah solat, tetapi makruh. Berdosa jika dipakai di hadapan lelaki ajnabi.

➡️ Sekiranya pakaian harian yang dipakai itu tebal, sehingga memakai telekung lycra pun tidak menampakkan susuk badan kerana sudah dilapisi pakaian tebal di dalamnya, ia tidak dikira sebagai ketat.

Pastikan pakaian yang kita pakai tidak menyerlahkan susuk badan, tidak kira apa jenis pun nama kain dan potongannya. Baik di dalam solat, mahupun di luar solat, apabila dapat dilihat oleh lelaki yang bukan mahram.

والله اعلم

Rujukan ringkas :

Sayyid Sabiq, Fiqh Sunnah
Abu Malik Kamal, Sahih Fiqh Sunnah
http://islamqa.info/ar/143733
http://islamqa.info/ar/46529
http://ar.m.wikipedia.org/wiki/قدم

Tulisan oleh :
Ustazah Nabilah Hasan 
8 November 2014.


سُوۡرَةُ النّبَإِ
بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
عَمَّ يَتَسَآءَلُونَ (١) عَنِ ٱلنَّبَإِ ٱلۡعَظِيمِ (٢) ٱلَّذِى هُمۡ فِيهِ مُخۡتَلِفُونَ (٣) كَلَّا سَيَعۡلَمُونَ (٤) ثُمَّ كَلَّا سَيَعۡلَمُونَ (٥) أَلَمۡ نَجۡعَلِ ٱلۡأَرۡضَ مِهَـٰدً۬ا (٦) وَٱلۡجِبَالَ أَوۡتَادً۬ا (٧) وَخَلَقۡنَـٰكُمۡ أَزۡوَٲجً۬ا (٨) وَجَعَلۡنَا نَوۡمَكُمۡ سُبَاتً۬ا (٩) وَجَعَلۡنَا ٱلَّيۡلَ لِبَاسً۬ا (١٠) وَجَعَلۡنَا ٱلنَّہَارَ مَعَاشً۬ا (١١) وَبَنَيۡنَا فَوۡقَكُمۡ سَبۡعً۬ا شِدَادً۬ا (١٢) وَجَعَلۡنَا سِرَاجً۬ا وَهَّاجً۬ا (١٣) وَأَنزَلۡنَا مِنَ ٱلۡمُعۡصِرَٲتِ مَآءً۬ ثَجَّاجً۬ا (١٤) لِّنُخۡرِجَ بِهِۦ حَبًّ۬ا وَنَبَاتً۬ا (١٥) وَجَنَّـٰتٍ أَلۡفَافًا (١٦) إِنَّ يَوۡمَ ٱلۡفَصۡلِ كَانَ مِيقَـٰتً۬ا (١٧) يَوۡمَ يُنفَخُ فِى ٱلصُّورِ فَتَأۡتُونَ أَفۡوَاجً۬ا (١٨) وَفُتِحَتِ ٱلسَّمَآءُ فَكَانَتۡ أَبۡوَٲبً۬ا (١٩) وَسُيِّرَتِ ٱلۡجِبَالُ فَكَانَتۡ سَرَابًا (٢٠) إِنَّ جَهَنَّمَ كَانَتۡ مِرۡصَادً۬ا (٢١) لِّلطَّـٰغِينَ مَـَٔابً۬ا (٢٢) لَّـٰبِثِينَ فِيہَآ أَحۡقَابً۬ا (٢٣) لَّا يَذُوقُونَ فِيہَا بَرۡدً۬ا وَلَا شَرَابًا (٢٤) إِلَّا حَمِيمً۬ا وَغَسَّاقً۬ا (٢٥) جَزَآءً۬ وِفَاقًا (٢٦) إِنَّہُمۡ ڪَانُواْ لَا يَرۡجُونَ حِسَابً۬ا (٢٧) وَكَذَّبُواْ بِـَٔايَـٰتِنَا كِذَّابً۬ا (٢٨) وَكُلَّ شَىۡءٍ أَحۡصَيۡنَـٰهُ ڪِتَـٰبً۬ا (٢٩) فَذُوقُواْ فَلَن نَّزِيدَكُمۡ إِلَّا عَذَابًا (٣٠) إِنَّ لِلۡمُتَّقِينَ مَفَازًا (٣١) حَدَآٮِٕقَ وَأَعۡنَـٰبً۬ا (٣٢) وَكَوَاعِبَ أَتۡرَابً۬ا (٣٣) وَكَأۡسً۬ا دِهَاقً۬ا (٣٤) لَّا يَسۡمَعُونَ فِيہَا لَغۡوً۬ا وَلَا كِذَّٲبً۬ا (٣٥) جَزَآءً۬ مِّن رَّبِّكَ عَطَآءً حِسَابً۬ا (٣٦) رَّبِّ ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضِ وَمَا بَيۡنَہُمَا ٱلرَّحۡمَـٰنِ‌ۖ لَا يَمۡلِكُونَ مِنۡهُ خِطَابً۬ا (٣٧) يَوۡمَ يَقُومُ ٱلرُّوحُ وَٱلۡمَلَـٰٓٮِٕكَةُ صَفًّ۬ا‌ۖ لَّا يَتَكَلَّمُونَ إِلَّا مَنۡ أَذِنَ لَهُ ٱلرَّحۡمَـٰنُ وَقَالَ صَوَابً۬ا (٣٨) ذَٲلِكَ ٱلۡيَوۡمُ ٱلۡحَقُّ‌ۖ فَمَن شَآءَ ٱتَّخَذَ إِلَىٰ رَبِّهِۦ مَـَٔابًا (٣٩) إِنَّآ أَنذَرۡنَـٰكُمۡ عَذَابً۬ا قَرِيبً۬ا يَوۡمَ يَنظُرُ ٱلۡمَرۡءُ مَا قَدَّمَتۡ يَدَاهُ وَيَقُولُ ٱلۡكَافِرُ يَـٰلَيۡتَنِى كُنتُ تُرَٲبَۢا (٤٠)

Surah An-Naba

Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani

Tentang apakah mereka bertanya-tanya? (1)
Tentang berita yang besar, (berita kebangkitan manusia hidup semula menerima balasannya). (2)
Yang mereka (ragu-ragu dan) berselisihan mengenainya. (3)
Jangan! (Janganlah mereka bersikap demikian!) Mereka akan mengetahui (dengan yakin tentang kebenaran hari balasan itu). (4)
Sekali lagi jangan! (Janganlah mereka berselisihan!) Mereka akan mengetahui kelak (tentang apa yang akan menimpa mereka). (5)
(Mengapa kamu ragu-ragukan kekuasaan Kami menghidupkan semula orang-orang yang telah mati?) Bukankah Kami telah menjadikan bumi (terbentang luas) sebagai hamparan? (6)
Dan gunung-ganang sebagai pancang pasaknya? (7)
Dan Kami telah menciptakan kamu berpasang-pasang? (8)
Dan Kami telah menjadikan tidur kamu untuk berehat? (9)
Dan Kami telah menjadikan malam (dengan gelapnya) sebagai pakaian (yang melindungi)? (10)
Dan Kami telah menjadikan siang (dengan cahaya terangnya) masa untuk mencari rezeki? (11)
Dan Kami telah membina di atas kamu tujuh petala (langit) yang kuat kukuh? (12) Dan Kami telah mengadakan matahari menjadi lampu yang terang-benderang cahayanya? (13)
Dan Kami telah menurunkan dari awan, air (hujan) yang mencurah-curah. (14)
Untuk Kami mengeluarkan dengan air itu, biji-bijian dan tumbuh-tumbuhan. (15)
Serta kebun-kebun yang subur bertaut-taut pokoknya? (16)
Sesungguhnya hari pemutusan hukum itu, adalah satu masa yang ditentukan, (17)
Iaitu masa ditiup sangkakala, lalu kamu (bangkit hidup) serta datang berpuak-puak (ke Padang Mahsyar); (18)
Dan (pada masa itu) langit dipecah belahkan sehingga tiap-tiap belahannya menjadi ibarat pintu yang terbuka luas, (19)
Dan gunung-ganang, setelah dihancurkan, diterbangkan ke angkasa, lalu menjadilah ia bayangan semata-mata seperti riak sinaran panas di padang pasir. (20)
Sesungguhnya Neraka Jahanam adalah disediakan; (21)
Untuk orang-orang yang melampaui batas hukum Tuhan, sebagai tempat kembalinya. (22)
Mereka tinggal di dalamnya berkurun-kurun lamanya. (23)
Mereka tidak dapat merasai udara yang sejuk di dalamnya dan tidak pula sebarang minuman; (24)
Kecuali air panas yang menggelegak dan air danur yang mengalir, (25)
Sebagai balasan yang sesuai (dengan amal mereka yang buruk). (26)
Kerana sesungguhnya mereka dahulu tidak menaruh ingatan terhadap hari hitungan amal, (27)
Dan mereka telah mendustakan dengan sesungguh-sungguhnya akan ayat-ayat keterangan Kami; (28)
Dan tiap-tiap sesuatu dari bawaan hidupnya, telah Kami hitung secara bertulis. (29)
(Setelah mereka masuk ke dalam Neraka, dikatakan kepada mereka: Oleh sebab kamu telah mendustakan ayat-ayat Kami) maka rasalah kamu (azab yang disediakan), kerana Kami tidak akan melakukan selain dari menambah berbagai azab kepada kamu. (30)
Sesungguhnya orang-orang yang bertakwa, disediakan Syurga tempat mereka beroleh apa yang mereka ingini. (31)
(Mereka akan beroleh) taman-taman bunga dan kebun-kebun buah-buahan, terutama anggur; (32)
Dan perawan-perawan yang sebaya umurnya; (33)
Serta piala atau gelas yang penuh dengan minuman; (34)
Mereka tidak mendengar di dalam Syurga itu perkataan yang sia-sia dan tiada pula perkataan yang dusta; (35)
Sebagai balasan dari Tuhanmu, iaitu satu limpah kurnia yang dikira cukup (menurut yang dijanjikanNya), (36)
Tuhan yang mentadbirkan tujuh petala langit dan bumi serta apa yang ada di antara keduanya, Tuhan Yang Maha Pemurah, tidak ada sesiapapun diberi kuasa berkata-kata denganNya (untuk memohon pertimbangan tentang balasan atau pengurniaan itu); (37)
(Tambahan pula) pada masa Jibril dan malaikat-malaikat yang lain berdiri bersaf-saf (menunggu perintah Tuhan), tidak ada yang berani berkata-kata (memohon pertimbangan) melainkan yang telah diizinkan baginya oleh Tuhan Yang Maha Pemurah, serta ia berkata benar. (38)
Itulah keterangan-keterangan mengenai hari (kiamat) yang sungguh tetap berlakunya; maka sesiapa yang mahukan kebaikan dirinya, dapatlah dia mengambil jalan dan cara kembali kepada Tuhannya (dengan iman dan amal yang soleh)! (39)
Sesungguhnya (dengan keterangan-keterangan yang tersebut), Kami memberi amaran kepada kamu mengenai azab yang dekat (masa datangnya), iaitu hari seseorang melihat apa yang telah diusahakannya dan orang yang kafir akan berkata (pada hari itu): Alangkah baiknya kalau aku menjadi tanah (supaya aku tidak dibangkitkan untuk dihitung amalku dan menerima balasan). / (40)

بسم الله الرحمن الرحيم

🌸USRAH 1
➡️Mengaji Surah al-Naba'
➡️Beberapa pengajaran daripada Surah al-Naba'

🌸Tugasan untuk semua ahli usrah :
➡️ Baca Surah al-Naba' dan hayati bersama terjemahannya.

--------------------------------------------------------------
💚 Perbentangan Usrah💚 oleh : zaiti
--------------------------------------------------------------

✅Pengajaran dari surah an naba

➡ Asbabun Nuzul-
Ibnu Jarir dan ibnu abi hatim dari hasan al basri menyebutkan : Ketika Rasulullah diutus, kaum musyrikin saling bertanya di antara mereka.Diantara pertanyaan yg mereka ajukan ialah mengenai hari terjadinya kiamat, maka dari itu turunlah ayat ini

🔸Berita besar yg diperselisihkan (ayat 1-6)
-an naba bermaksud berita besar..yg dimaksudkan di sini adalah hari kiamat/hri kebangkitan
- ayt ini menyanggah pendapat org kafir mekah yg mengingkari hari kiamat
-kenapa disebutkan hari kebangkitan/kiamat itu sbg berita besar? berita besar kerana besarnya akibat yg akn berlaku slps kebangkitan itu..bukan dibangkitkan utk kehidupan dunia kali ke2 tetapi tidak lain ialah kebangkitan utk dipertanggugjawabkan apa yg telah kita lakukan di dunia

🔸Kebesaran dan maha hebat Allah untuk menjadikan hari kiamat.segalanya amat mudah di sisi Allah (ayat 6-16)

- Dalam ayat seterusnya ini diceritakan kebesaran dan kemampuan Allah menciptakan bumi dan kejadian yg luar biasa..menunjukkan Allah maha hebat dan tentu sahaja amat mudah bagi Allah menggulungkan bumi (hari kiamat)

🔸Hari kebangkitan sudah sangat dekat ( 17-20)
- gambaran hari kiamat yg sangat menggerunkan
- sbg umat islam yg yakin dan percaya kita perlu sentiasa memperdiapkan diri gn bekalan secukupnya utk menghadapinya
- Maha hebat Allah yg mampu menjadikan gunung sbg pasak bui yg kukuh tentu saja amat mudah utk meruntuhkannya

🔸Kehidupan di akhirat selepas hari kiamat/kebangkitan
- hanya ada dua destinasi yg kita boleh pilih
- ayat 21-30 menceritakan ttg nasib org kafir dan azab yg pedih balasan dari keingkaran mereka di dunia yg patut kita jadikan peringatan
- ayat 30-36 menceritakan nikmat dan balasan baik yg bakal diterima org beriman dan bertaqwa yg menyakini benarnya janji Allah

🔸Ayat terakhir menceritakan penyesalan bagi org org yg ingkar semasa di dunia

Wallahua'lam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...