Nikmat Tuhan

Sumber


“Maka nikmat Tuhanmu yang manakah kau dustakan? 55:13

Macam pernah dengar ayat ini, tapi di mana ya?
Mungkin ada yang pernah ‘terserempak’ dengan petikan ayat di atas, mungkin juga ada yang baru membacanya 4 saat yang lalu.

Tak kisah la dah biasa ke tak ke, apa yang penting sejauh mana kita menghayati maksudnya?

Allah telah berfirman sedemikian dalam surah ar-Rahman, bukan sekali, secara tepatnya sebanyak 31 kali. Kenapa Allah mengulang ayat yang sama, dalam surah yang sama berulang-ulang kali? Wallahualam…

Jika difikirkan secara logiknya, mesti perkara itu penting. Seperti dalam kelas, kalau sensei ulang benda yang sama banyak kali, mesti perkara tersebut akan ditanya dalam peperiksaan. Jadi, dalam konteks kehidupan kita, soalan ini akan ditanya di akhirat kelak.

Sudah sediakah kita untuk menjawabnya? Adakah kita menggunakan nikmat yang dikurniakan untuk mentaati-Nya atau untuk menderhakai-Nya?

Untuk senaskhah al-Quran atau untuk sehelai tiket wayang?

Nikmat pemberian Allah tidak terlakluk kepada harta benda sahaja, anggota badan, air, udara malahan semua yang ada di muka bumi ini nikmat Allah yang dipinjamkan kepada kita.

Kita hidup hanya menumpang kasih Allah semata-mata. Kita biasa dengar, “Kalau menumpang tu, buat la cara menumpang.” Bayangkan kalau Allah berkata begitu pada kita? Adakah kita buat perkara yang selayaknya sebagai seorang penumpang kepada belas kasih Allah? Kita semakin lupa cara menggunakan nikmat dengan sebaik-baiknya dek terpukau dengan kemewahan dunia.

Kita takkan mampu mendustakan nikmat pemberian Allah kerana hakikatnya hatta duit satu sen adalah milik Allah yang dipinjamkan untuk hamba-Nya.

Jadi, gunakanlah nikmat yang diberikan ke jalan yang diredhai-Nya. Hargailah nikmat yang paling agung iaitu nikmat Islam, selagi masih bernyawa. Biar Islam terpahat di jiwa bukan pada kad pengenalan semata.
Sumber : Azzariyat.com

Posted by Sulam Kaseh on 22:59. Filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can leave a response or trackback to this entry

0 comments for "Nikmat Tuhan"

Leave a reply

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...