Penghalang Termakbul Doa dan Aib yang di tutup Allah



Assalamualaikum ..


       Kisah ini berlaku di zaman Nabi Musa a.s .. Pada suatu hari , kaum Bani Israel ditimpa musim kemarau yang berpanjangan .. Tidak tahan dengan ujian itu , mereka berkumpul dan datang menemui Nabi Musa a.s ..

        Nabi Musa a.s dan umatnya berdoa kepada Allah s.w.t memohon hujan turun .. Namun , keadaan tidak banyak berubah .. Langit tetap terang-benderang , tidak ada tanda-tanda hujan akan turun .. Lalu Allah s.w.t berfirman kepada Nabi Musa a.s ujian yang diturunkan itu disebabkan oleh salah seorang umatnya yang melakukan maksiat selama 40 tahun ..

       Lantas Nabi Musa a.s pun meminta orang yang melakukan maksiat itu keluar menonjolkan diri kerana disebabkan maksiat yang dilakukan , maka hujan tidak turun .. Kebetulan , memang terdapat seorang lelaki yang sedar dialah yang dimaksudkan itu .. Lalu berkata dalam hatinya , " Kalau aku  keluar ke hadapan manusia , maka akan terbukalah rahsiaku .. Namun jika aku tidak berterus terang , maka bala ini akan berpanjangan .. "

       Menyesali perbuatan dan dosa yang dilakukan selama ini , lalu beliau berdoa dan meminta taubat kepada Allah s.w.t .. Tidak lama selepas pengakuan taubat itu , hujan pun turun mengakhiri kemarau yang berpanjangan .. Nabi Musa a.s merasa hairan lantas berdoa , " Ya Allah , Engkau sudah turunkan hujan kepada kami , namun tidak seorang pun yang keluar mengaku kesalahannya di hadapan kami . " 

      Lalu Allah s.w.t berfirman , " Hujan yang diturunkan disebabkan oleh orang yang melakukan maksiat itu .. Maka Nabi Musa a.s pun meminta Allah s.w.t menunjukkan si polan yang melakukan maksiat itu . "

      Allah berfirman , " Ya Musa , Aku tidak membuka aibnya padahal dia bermaksiat kepada Ku .. Apakah Aku membuka aibnya sedangkan dia taat kepada Ku ! "
Sumber
Komen SK :
Antara penyebab yang menjadi penghalang DOA kita dari di makbulkan oleh Allah, adalah kerana terdapatnya dosa yang kita lakukan, tanpa di minta ampun dari Allah. Oleh itu, setiap hari dan setiap ketika kita perlulah berdoa dan memohon keampunan dari Allah.

Kita tidak tahu, mana satu dosa yang kita lakukan akan menjadi penyebab terhalang nya doa kita dari di makbulkan, dan mana satu yang belum di ampunkan oleh Allah. Oleh itu, perlulah kita lazimkan diri sentiasa berada di dalam sentiasa memohon keampunan dari Allah.. In shaa Allah segala dosa kita di ampunkan oleh Nya Yang Esa..

Dan, satu lagi adalah mengenai keaiban kita. Satu aib orang yang kita tutup, maka sepuluh aib kita yang Allah akan tutup di akhirat kelak. Oleh itu, jangan lah kita suka mendedahkan aib orang agar aib kita juga di jaga oleh Allah.. pstt.. malukan jika orang tahu aib kita?.. :(


Muhasabah diri..
"Kita nampak macam 'hebat' depan manusia hanyalah semata-mata sebab Allah tutup aib kita di depan manusia. Kalaulah Allah bentangkan keburukan kita pada manusia, semua orang akan nampak takde apa pun yang hebat pada diri kita. Bersyukur sebab Allah tutup aib diri kita. Kita pun kene tutup aib orang lain supaya Allah tak 'selak luas-luas' aib kita depan manusia lain... "
Ya Allah,.. ampuni lah kami hambaMu yang dhaif ini..
Wallahua'lam. 

Posted by Sulam Kaseh on 18:56. Filed under , , . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can leave a response or trackback to this entry

1 comments for "Penghalang Termakbul Doa dan Aib yang di tutup Allah"

Leave a reply

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...