Alangkah baiknya jika kalau semua , Alangkah baiknya kalau baru , dan Alangkah baiknya kalau banyak

Ada seorang lelaki yang sedang nazak . Dia mengungkapkan beberapa perkataan yang sukar difahami oleh orang lain. Katanya ” Alangkah baiknya jika kalau semua , Alangkah baiknya kalau baru , dan Alangkah baiknya kalau banyak .” Sahabatnya tidak memahami maksud kata-kata itu lantas bertanya Rasullullah saw. Maka baginda pun bersabda :

Yang pertama , semasa sihatnya lelaki ini telah menyedekahkan separuh roti yang dimakannya kepada pengemis yang datang ke rumahnya dengan ikhlas. Kerana separuh roti itu , Allah tunjukkan kepadanya ganjaran yang bakal menunggu di syurga. Jadi dia berkata “alangkah baiknya kalau semua.”

Yang kedua , lelaki ini berjalan di lorong dan bertemu dengan seorang tua yang kesejukkan. Lantas dia memberikan bajunya yang lama kepada orangtua itu dengan ikhlas. Allah telah menjanjikan padanya ganjaran yang baik di syurga kerana sedekah itu. Kerana itulah dia berkata ” Alangkah baiknya kalau baru.”

Yang ketiga , satu hari lelaki itu pergi ke masjid, dalam perjalanannya, di hadapannya adalah seorang lelaki tua yang lambat pergerakkannya. Lelaki ini tidak memintas sebaliknya memimpin tangan lelaki tua itu sehingga ke masjid dan mengajaknya bersembahyang. Malangnya lelaki tua itu seorang Yahudi. Lalu lelaki tua itu ke rumahnya. Satu tangannya yang dipimpin kerana Allah, bakal mendapat ganjaran di syurga. Sebab itulah, lelaki ini berkata “Alangkah baiknya jika banyak.”

--------------------------------------------------------------------------
Bersempena bulan yang mulia ini, maka marilah kita bersama - sama berbuat amal kebaikan semoga kita takkan menyesal seperti kisah ini.. tapi, dia menyesal takpe.. at least dia dah dapat atas kebaikan yang telah dia lakukan.. tapi, kita??

Bersama lah kita muhasabah diri kita.. InsyaAllah kita akan sentiasa di limpah rahmat olehNya..



4 orang yang di rindui oleh Syurga.. (juga dapat dalam kuliah tadi)
---------------------------------------------------------
1. Orang yang berpuasa
2. Orang yang memberikan orang lain makan
3. Orang yang menjaga lidahnya
4. Orang yang membaca Al Quran..

yang paling susah nak buat.. adalah menjaga lidah.. :)
Berdoalah.. moga Allah akan ampunkan kesemua dosa kita.. dan, doa yang paling mustajab adalah semasa bersahur..

wallahua'lam..

Moga bermanfaat untuk semua.

Posted by Sulam Kaseh on 22:07. Filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can leave a response or trackback to this entry

0 comments for "Alangkah baiknya jika kalau semua , Alangkah baiknya kalau baru , dan Alangkah baiknya kalau banyak"

Leave a reply

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...