Syafaat Sahabat Yang Beriman

Beberapa hari yang lepas, ada dapat satu forwarded artikel dari seorang sahabat dalam satu group whatsapp.. 

Sumber gambar
Ianya mengenai Syafaat dari seorang sahabat yang beriman kepada sahabat mereka yang lain..
Persoalan nya, adakah benar sahabat yang menjadi kawan kita itu mampu memberikan syafaat kepada kita??

Ikuti kupasan dari Ustazah Nabilah Hasan berkenaan hal ini.

----------------------------------------------------------------
Artikel Yang Di Kongsikan
----------------------------------------------------------------

Share tazkirah Sabtu..

Pesanan Buat Sahabat...
Imam Al Syafi'ie berpesan :
“Jika engkau punyai sahabat yang selalu membantumu dalam rangka ketaatan kepada Allah; maka peganglah dia erat-erat; dan jangan sesekali kau lepaskannya. Kerana mencari teman baik itu susah. Tetapi melepaskannya sangat mudah sekali”
Diriwayatkan bahwa :
Apabila penghuni Syurga telah masuk ke dalam Syurga, lalu mereka tidak menemukan sahabat-sahabat mereka yang selalu bersama mereka dahulu di dunia. Mereka akan bertanya tentang sahabat mereka kepada Allah SWT
“Yaa Rabb...Kami tidak melihat sahabat-sahabat kami yang sewaktu di dunia, shalat bersama kami, puasa bersama kami dan berjuang bersama kami...?”
Maka Allah SWT berfirman :
“Pergilah ke neraka, lalu keluarkan sahabat-sahabatmu yang di hatinya ada Iman walaupun hanya sebesar zarrah.”
(HR. Ibnul Mubarak dalam kitab "Az-Zuhd").
Al-Hasan Al-Bashri berkata : 
“Perbanyaklah sahabat-sahabat mu'min mu, kerana mereka memiliki Syafa'at pada hari kiamat
Wahai sahabatku sekalian..
Jika kalian tidak menemukan diriku di Syurga, sudilah kiranya sahabat sekalian memanggil namaku dan bertanya pada Allah tentang diriku, dan semoga Allah redha menyelamatkan diriku dan keluargaku dari siksa api neraka..!!!
Aamiin...Aamiin...Ya Rabbal 'Alamin.

----------------------------------------------------------------
Jawapan Ustazah Nabilah Hasan mengenai persoalan di atas.
----------------------------------------------------------------
 
Assalamualaikum.
  • Hadith dalam sebaran/text (syafaat) itu benar. Ia sebahagian daripada hadith sahih yang panjang, dari Abu Sa'id al-Khudri.
وَإِذَا رَأَوْا أَنَّهُمْ قَدْ نَجَوْا فِي إِخْوَانِهِمْ يَقُولُونَ رَبَّنَا إِخْوَانُنَا كَانُوا يُصَلُّونَ مَعَنَا وَيَصُومُونَ مَعَنَا وَيَعْمَلُونَ مَعَنَا‏.‏ فَيَقُولُ اللَّهُ تَعَالَى اذْهَبُوا فَمَنْ وَجَدْتُمْ فِي قَلْبِهِ مِثْقَالَ دِينَارٍ مِنْ إِيمَانٍ فَأَخْرِجُوهُ‏.‏...
Diriwayatkan oleh Imam Bukhari dalam Sahih Bukhari, Kitab Tauhid, Bab Firman Allah (Yg Bermaksud) :   Banyak Muka Pada Hari Itu
Berseri-Seri Memandang Kepada Tuhannya
.
  • Adakah orang beriman akan mengeluarkan sendiri sahabatnya dari neraka? Ulama' memadankan hadith ini dengan hadith sahih lain dari Abu Hurairah.

  • Dalam hadith tersebut, Nabi saw berkata, 
"...Sehinggalah apabila Allah telah selesaikan penghakiman di kalangan para hambaNya, dan Dia ingin keluarkan dari neraka orang yg Dia inginkan dari kalangan mereka yg mengucap لا اله الا الله , Dia memerintahkan malaikat supaya mengeluarkan mereka. Malaikat mengenali mereka (yg ingin dikeluarkan itu) dari tanda sujud.."
  • Diriwayatkan oleh Imam Bukhari dalam Sahih Bukhari, Kitab Melembutkan Hati, Bab Titian Sirat Jambatan Merentasi Neraka.
  •   Maksudnya, syafaat dapat diberi hanya dengan izin Allah. Apabila Allah izinkan nabi dan orang beriman beri syafaat, maka Allah dengan segera memerintahkan malaikat mengeluarkan mereka yg diberi syafaat itu dari neraka.
  • Syafaat ada pelbagai jenis. Antaranya :
1. Syafaat agung. Iaitu syafaat oleh Nabi Muhammad saw yg diharapkan oleh seluruh manusia supaya lepas drpd sengsaranya berdiri di padang mahsyar.
2. Syafaat para nabi selain Nabi Muhammad saw.
3. Syafaat para malaikat.
4. Syafaat para syuhada'.
5. Syafaat anak kecil (yg meninggal di dunia) buat ibubapanya.
6. Syafaat orang beriman kepada orang beriman yg lain.
7. Syafaat al-Quran

  • Syafaat itu, dalam bahasa mudahnya, menyalurkan bantuan. Pemberi syafaat berdoa memohon kepada Allah agar yang diberi syafaat dilepaskan dari kesusahan, diringankan siksaan, keluar dari neraka, ataupun dinaikkan darjat dalam syurga. Ia diberi dengan izin Allah.
  • Syafaat tak akan berlaku, kecuali apabila Allah reda kepada orang yg memberi syafaat, dan reda juga kepada orang yg hendak diberi syafaat.
Wallahua'lam.

~ Ustazah Nabilah Hasan ~

Posted by Sulam Kaseh on 18:06. Filed under , , . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can leave a response or trackback to this entry

1 comments for "Syafaat Sahabat Yang Beriman"

  1. Allah berfirman,

    Tidak ada kawan yang dapat perdulikan tentang kawan rapatnya. (70:10)

    Salam.

Leave a reply