Memahami apakah itu Israiliyyat


Israiliyyat ialah 'kumpulan kisah-kisah dari Bani Israil yang dibawa oleh ahli kitab - yahudi dan nasrani.'

Biasanya dibawa semasa mentafsirkan ayat al-Quran, khususnya bagi mendetailkan kisah dalam al-Quran. Dinamakan israiliyyat, antara lain, pertama kerana berita/kisah2 begini banyak diambil daripada orang2 Yahudi, dan kedua, kerana orang2 Nasrani pun berasal daripada Bani Israil juga.

Cerita2 ini,
1. Jika bertentangan dengan al-Quran dan hadith nabi saw, wajib kita tolak.
2. Jika tidak bertentangan, kita diamkan sahaja. Maksudnya, tak mengatakannya betul, tak kata juga salah.
3. Tetapi jika kisah itu disebut dalam hadith yang sahih, maka wajiblah kita menerima dan percaya.

Kata Ibn Taymiyyah :

"Memang dimaklumi bahawa kisah2 israiliyyat ini tidak ada sanad, tidak dijadikan hujah dalam agama, kecuali apabila memang dibawa kepada kita dengan cara yang betul seperti apa yang nabi saw ceritakan kepada kita dalam hadith2 baginda."

Seperti kisah Juraij dan kisah 3 pemuda yang terperangkap di dalam gua. (Lalu ia tidak lagi dinamakan kisah israiliyyat, tapi kisah dari hadith nabi saw)

Buku ttg israiliyyat yg ada di pasaran ialah Israiliyyat Dalam Tafsir Dan Hadith oleh Syeikh Muhammad Husin al-Dhahabi.

Kisah Tha'labah melihat aurat wanita itu bukan israiliyyat. Ia kisah palsu tentang sahabat nabi. Mmg ada banyak juga hadith2 palsu ttg sahabat nabi.

Yg melawan syaitan untuk menebang pokok sembahan itu bukan tha'labah. Itu kisah israiliyyat, tidak disebut namanya. Disebut 'abid/ahli ibadat sahaja.

Ada 3 cerita 'abid yang masyhur.

1. Kisah Juraij - ini disebut dalam hadith sahih. Wajib kita percaya. Dan ulama' mengeluarkan pelbagai pengajaran drpd hadith ini.

2. Kisah Bursisa. برصيصا
Ini kisah israiliyyat, tapi tak bertentangan dgn ajaran al-Quran dan sunnah. Mungkin benar, mungkin tidak. Jika mahu, boleh diambil iktibar drpdnya.

3. Kisah 'abid dengan pokok sembahan dan syaitan. Ini kisah israiliyyat, juga tak bertentangan dgn al-Quran dan sunnah. Mungkin benar, mungkin tidak. Jika mahu, boleh diambil iktibar drpdnya.

No 2 dan 3 seperti kisah2 lain dalam kehidupan manusia di dunia ini, yang boleh dijadikan pengajaran.

Kisah Tha'labah itu berbeza pula. Ia bukan israiliyyat, bukan kisah figure dalam umat terdahulu di kalangan Bani Israil.

Ia kisah sahabat dan nabi saw sendiri, yg didakwa sebagai hadith. Maka mesti diteliti sebagai hadith, sama ada diterima atau ditolak. Ibn al-Jauzi mengatakannya palsu. Bila palsu, kita tidak boleh menyebarkannya. Nanti kita bincangkan, bahaya hadith palsu kepada umat Islam.

Adapun kisah israiliyyat yg membahayakan ialah khurafat dan kepalsuan yg berasal drpd ahli kitab, serta kisah2 yg direka oleh musuh2 Islam, khususnya yahudi yg sgt dengki kpd Islam sejak zaman awal Islam lagi. Seperti yang kita tahu, kitab2 Taurat dan Injil telah diubah oleh tangan2 manusia, jadi kisah2 yg berasal dari situ terdedah kepada kepalsuan.

Antara contoh israiliyyat dalam tafsir ayat al-Quran ialah kisah dua anak Nabi Adam. Al-Quran dengan terang menyebut bahawa sebab dengki yg membawa kepada pembunuhan itu ialah kerana KORBAN TIDAK DITERIMA. Sedangkan kita, sejak dari kecil lebih mengingati kisah israiliyyat iaitu dengki itu timbul kerana inginkan isteri yg lebih cantik. Sedangkan kisah itu bukan dari hadith, dan tidak boleh kita terima cerita itu sebagai suatu yang pasti.

Bacalah ayat 27 - 31 surah al-Maidah dengan terjemahannya. Malah nama Qabil dan Habil pun tidak disebut dalam ayat al-Quran, kerana yang lebih penting ialah pengajarannya, iaitu Allah hanya menerima amalan orang yg bertaqwa, dan tidak boleh dengki kepada kelebihan yang Allah kurniakan kepada seseorang.

Surah Al-Maeda, Verse 27:
وَاتْلُ عَلَيْهِمْ نَبَأَ ابْنَيْ آدَمَ بِالْحَقِّ إِذْ قَرَّبَا قُرْبَانًا فَتُقُبِّلَ مِنْ أَحَدِهِمَا وَلَمْ يُتَقَبَّلْ مِنَ الْآخَرِ قَالَ لَأَقْتُلَنَّكَ قَالَ إِنَّمَا يَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقِينَ

Dan bacakanlah (wahai Muhammad) kepada mereka kisah (mengenai) dua orang anak Adam (Habil dan Qabil) yang berlaku dengan sebenarnya, iaitu ketika mereka berdua mempersembahkan satu persembahan korban (untuk mendampingkan diri kepada Allah). Lalu diterima korban salah seorang di antaranya (Habil), dan tidak diterima (korban) dari yang lain (Qabil). Berkata (Qabil):" Sesungguhnya aku akan membunuhmu!". (Habil) menjawab: "Hanyasanya Allah menerima (korban) dari orang-orang yang bertaqwa;

Surah Al-Maeda, Verse 30:
فَطَوَّعَتْ لَهُ نَفْسُهُ قَتْلَ أَخِيهِ فَقَتَلَهُ فَأَصْبَحَ مِنَ الْخَاسِرِينَ

Maka nafsu jahat (Qabil) mendorongnya (sehingga ia tergamak) membunuh saudaranya, lalu ia membunuhnya. Oleh itu menjadilah dia dari golongan orang-orang yang rugi.

Surah Al-Maeda, Verse 31:
فَبَعَثَ اللَّهُ غُرَابًا يَبْحَثُ فِي الْأَرْضِ لِيُرِيَهُ كَيْفَ يُوَارِي سَوْءَةَ أَخِيهِ قَالَ يَا وَيْلَتَا أَعَجَزْتُ أَنْ أَكُونَ مِثْلَ هَٰذَا الْغُرَابِ فَأُوَارِيَ سَوْءَةَ أَخِي فَأَصْبَحَ مِنَ النَّادِمِينَ

Kemudian Allah hantarkan seekor burung gagak (menyuruhnya) mengorek-ngorek di bumi supaya, diperlihatkan kepada (Qabil) bagaimana cara menimbus mayat saudaranya. (Qabil) berkata: "Wahai celakanya aku! Alangkah lemah serta bodohnya aku, aku tidak tahu berbuat seperti burung gagak ini, supaya aku dapat menimbuskan mayat saudaraku?". Kerana itu menjadilah ia dari golongan orang-orang yang menyesal.

Wallahua'lam 
~ Ustazah  Nabilah  Hasan  ~ 

Posted by Sulam Kaseh on 22:31. Filed under , , . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can leave a response or trackback to this entry

0 comments for "Memahami apakah itu Israiliyyat "

Leave a reply