Persoalan Seruan Ya Madad Ya Rasulullah

Assalamualaikum. 

Persoalan tentang seruan Ya Madad Ya Rasulullah itu, elok kita semua ambil perhatian.

  • Pertama kerana ia soal akidah, perkara paling tunjang dalam Islam. Ia bukan soal fiqh yg boleh kita pilih dan raikan pendapat mazhab. Adakalanya kita memandang remeh, walhal ia persoalan besar.
  • Kedua, kerana sudah ramai muslimah bertanya tentang soal tawassul, soal qasidah dan soal menyeru Ya Rasulallah ini.
Ada seorang muslimah pernah bertanya : Jika kita dalam kesusahan, bolehkah kita seru 'Ya Rasulallah!'
Jawapannya, "Tidak boleh." Kerana orang yang menyeru ketika itu memang hendak mohon pertolongan.
Walaupun tiada perkataan 'madad', hal ini tetap sama dengan sebut Ya Madad Ya Rasulallah.
  • Perkataan 'Madad' itu sendiri bermaksud bantuan, pertolongan. Bila sebut Ya Madad Ya Rasulallah, seolahnya disebut "Wahai Rasulullah, aku mohon pertolongan!"
Bukankah ia bercanggah dengan ayat yang selalu kita ulangkan dalam solat :
اياك نعبد واياك نستعين
Seruan memohon pertolongan mesti kepada Allah. Sepatutnya kita seru "Ya Allah! "


  • SERUAN UNTUK MOHON PERTOLONGAN DALAM KESUSAHAN INILAH YANG DINAMAKAN SEBAGAI 'ISTIGHATHAH', DAN ISTIGHATHAH HANYA BOLEH KITA POHON KEPADA ALLAH.
  • Kepada Nabi Muhammad saw, yang dianjurkan kepada kita ialah SELAWAT, bukan istighathah, dan selawat terbaik yang diajarkan sendiri oleh baginda kepada para sahabatnya ialah selawat. Ibrahimiyyah, yang kita baca dalam tahiyyat/tasayahhud akhir itu.
  •  Hal berseru dengan Ya Madad Ya Rasulullah berkait rapat dengan 3 perkara :
          1. Apa maksud kita bersyahadah
لا اله الا الله  
         Apa kandungan, apa tuntutannya. Mengapa orang musyrikin Mekah enggan menyebutnya, 
         walaupun lafaz itu mudah?
        
         2. Antara tuntutan syahadah ialah ibadat kepada Allah, dan doa itu adalah ibadat, 
         justeru ia mesti dipohon hanya kepada Allah. Allah itu dekat, tidak perlu kepada perantaraan.
تَعَالَى ( وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ فَلْيَسْتَجِيبُوا لِي وَلْيُؤْمِنُوا بِي لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ
Surah al-Baqarah, ayat 186.
Sebutlah 'Ya Allah' bila perlukan pertolongan. Nyatakan bentuk pertolongan yang kita minta itu kepada Allah. Dimakbul atau belum, kita sudahpun mendapat pahala beribadah.
          3. Lihatlah kitab2 ulama' yang mu'tabar. Seperti Sahih Bukhari dan lain2, ada dihimpunkan 
          doa-doa yang diajar oleh nabi saw. Nabi selalu ajar para sahabatnya, dan baginda sendiri berdoa,  
          dengan dimulakan dengan :
اللهم /Ya Allah!
 Perkara begini, pada kita, tidak perlu diperdebatkan. Jelas dalam al-Quran, Allah suruh kita berdoa kepadaNya. Doa itu ibadat, dan Nabi Muhammad saw sendiri berdoa dan mengajar doa dengan lafaz اللهم / Ya Allah!
  • Apabila kita renungkan dengan mendalam, apa perlunya kita ajarkan umat Islam perkara yang tidak jelas, perkara yang ada unsur syubhah aqidah? Mengapa kita tidak mengamalkan hadith2 sahih yang banyak dan jelas dalam perkara ini?
Lebih mudah kita bawa ajaran nabi saw. Berdoa terus kepada Allah. Jika kita hendak ajarkan doa kepada orang baru masuk Islam pun, mereka akan nampak mudahnya Islam. Tulus. Direct kepada Allah yang Maha Mendengar. Inilah keistimewaan Islam berbanding agama2 lain, iaitu tiada perantaraan, baik dia orang soleh, wali ataupun nabi.
  •  Tawassul yang diterima oleh para ulama' ialah 3 :
           1. Berdoa dengan nama2 Allah yg baik -Asmaul Husna.
           2. Berdoa dengan menyebut amalan soleh (ikhlas) yg pernah kita lakukan. 
               Dalilnya hadith sahih, yang dilakukan oleh 3 pemuda yg terperangkap dalam gua.
           3. Saling mendoakan sesama muslim. 
               Termasuklah dalam kategori ini jika kita minta sahabat kita doakan untuk kita, 
               ataupun mohon doa orang soleh doakan kpd kita. Tapi dengan syarat, sahabat kita 
               ataupun ustaz itu masih hidup. Jika tidak, ia termasuk dalam kategori dilarang, 
               iaitu memohon dengan manusia yang sudah meninggal dunia.
  •  Tawassul SELAIN  drpd 3 perkara ini, akan membuka pintu kepada 1001 jenis amalan yang bertentangan dengan sunnah/syariat/akidah. Seperti berdoa di kubur2, memohon dengan orang yang sudah meninggal, baik dia adalah nabi dll, membina binaan di kubur orang yg dianggap wali dsb.
Nabi saw jelas melarang perkara2 seumpama itu.
Sekarang, kita teliti dan cuba menilai 5 hujah yang dikemukakan dalam respon tersebut.

➡️ Hujah 1 : 
Jawapan A : Memohon kepada Rasulullah saw boleh semasa baginda masih hidup, itupun mohon baginda doakan, bukan mohon seperti mohon kepada Allah. Tetapi hakikatnya baginda sudah wafat. Haram memohon pertolongan dengan orang yang sudah mati.
Jawapan B : Tidak benar perumpamaan itu. Minta ibu ayah doakan itu termasuk dalam jenis tawassul ketiga yg kita sebut di atas tadi. Kategori saling mendoakan sesama mukmin. Syaratnya yang masih hidup. Kita tidak mohon ibubapa yang sudah meninggal untuk doakan kita, kerana kita tahu, mereka berada di alam lain, dengan ujian-ujian mereka sendiri. Merekalah yang sebenarnya lebih mengharapkan pahala amal jariah yg pernah dilakukan, ilmu yg pernah dicurahkan, dan doa anak2 yg masih hidup.
Jawapan C : Tidak benar juga menyamakan seruan Ya Madad dengan mohon pertolongan doktor. Minta tolong doktor rawat penyakit itu kategori minta tolong kepada makhluk yang MASIH HIDUP dan BERUPAYA membantu dengan kepandaiannya, maka ia bukan istighathah.

➡️ Hujah 2 :
Jawapan : Kita selalu sebutkan, setiap ilmu ada disiplinnya. Mengaji al-Quran, kita perlu kepada tafsir yang mu'tabar. Ikhlas mencari kebenaran.
'Wasilah' dalam ayat 35 Surah al-Maidah itu bukan bermaksud tawassul.
Tetapi ia bermaksud :
☑️mendekatkan diri kepadaNya mematuhi perintahNya dan meninggalkan laranganNya.'☑️
Itulah maksud wasilah yg disepakati oleh ulama' tafsir.
Bukan bertawassul.
Antara perintah Allah ialah :
"Berdoalah kamu kepadaKu, nescaya Aku perkenankan doa permohonan kamu."
(Surah Ghafir ayat 60)
Berdoa kepada Allah adalah salah satu cara kita mendekatkan diri kepada Allah. Bukan memohon kepada selain daripada Allah. Mengapa hendak memohon dengan Rasulullah yang sudah wafat? Rasululkah saw sendiri tidak ajar begitu kepada umatnya.

➡️ Hujah 3 :
Jawapan : Dalam Surah al-Isra' ayat 57, perkataan wasilah itu, sekali lagi, bukan bermakna tawassul. Wasilah dalam ayat ini, ialah mendekatkan diri dengan ketaatan kepada Allah.
Malah ayat ini, dan ayat sebelumnya (56-57) menjadi hujah bagi menafikan amalan golongan terdahulu yang meminta pertolongan daripada nabi-nabi/mempertuhankan para anbiya', kerana para anbiya' tidak dapat menghapuskan bahaya, malah mereka sendiri mencari jalan untuk mendekatkan diri mereka kepada Allah swt dengan melakukan KETAATAN, walaupun dari sudut kedudukan, mereka memang sudah dekat dengan Allah Taala.
Jika tidak berkesempatan membaca tafsir sekalipun, kita boleh baca 2 ayat ini dengan terjemahannya. Jelas. Jika orang bukan Islam membacanya, dia akan melihat kemurnian pengabdian diri dalam agama Islam. Hanya kepada Allah kita bermohon, bukan selainNya.

➡️ Hujah 4 :
Jawapan : Tidak benar juga berhujah dengan hadith tersebut untuk beristighathah dengan nabi saw.
Ia bukan daripada nabi saw, tetapi kata2 Ibn Abbas.
Kalaupun ia diterima, ia bukan dalil boleh memohon pertolongan dengan nabi saw yg sudah wafat, tetapi termasuk dalam kategori meminta tolong kepada makhluk Allah yang masih hidup iaitu malaikat.
Namun, adalah lebih baik dan selamat kita gunakan hadith2 sahih, yang disebutkan sendiri oleh nabi saw dalam bab berdoa, seperti yang kita sebutkan sebelum ini.
Berdoa terus kepada Allah, lebih utama berbanding meminta tolong kepada makhluk ghaib, walaupun mereka masih hidup. Kerana ia membuka banyak pintu kerosakan dan tipudaya syaitan.
Jika kita berdoa terus kepada Allah, ia sudah pasti menjadi ibadat.

➡️ Hujah 5 :
Jawapan : Hadith yang disebutkan oleh ulama'
sebagai 'sanad sahih' belum tentu hadith itu sahih. Adakalanya sanad sahih, tetapi matannya bertentangan dengan hadith lain yang lebih kuato, ataupun ayat al-Quran, maka hadith itu tidak sahih juga.
Malah yang disebut sebagai 'hadith' itu sebenarnya bukan hadith nabi saw, tetapi athar sahabat. Kesahihan athar ini mendapat kritikan para ulama, termasuk Ibn Kathir, dengan hujah yang kemas. Antaranya, ia bertentangan dengan amalan para sahabat sendiri yang sampai kepada kita melalui sanad yang lebih sahih. Para sahabat hanya meminta orang yang lebih dekat dengan nabi saw, seperti al- 'Abbas, agar mendoakan mereka. Ini termasuk dalam kategori tawassul yang ketiga di atas tadi.
Mereka, radiyallahu anhum, TIDAK bertawassul di kubur nabi saw memohon sesuatu, tidak juga menyeru nabi saw semasa dalam kesusahan.


Penutup :
  • Persoalan ini membawa kita memahami, fardhu kifayah bukan hanya dalam bab menguruskan jenazah sahaja. Mendalami disiplin2 ilmu agama yang pelbagai itu juga fardu kifayah. Mendalami bahasa Arab fardhu kifayah. Nahu, balaghah dan selainnya. Mendalami ilmu tafsir fardhu kifayah. Mendalam ilmu hadith fardhu kifayah. Mendalami ilmu fiqh fardhu kifayah. Fardhu kifayah itu sangat penting, walaupun hanya segelintir yang menunaikannya, kelak semua orang akan memerlukannya.
  •  Sabda nabi saw :
"يَحْمِلُ هَذَا الْعِلْمَ مِنْ كُلِّ خَلَفٍ عُدُولُهُ، يَنْفُونَ عَنْهُ تَحْرِيفَ الْغَالِينَ ، وَانْتِحَالِ الْمُبْطِلِينَ ، وَتَأْوِيلِ الْجَاهِلِينَ "
Sabda Nabi saw : "Ilmu ini akan dibawa bagi setiap generasi oleh orang-orang yang amanah, mereka membersihkan ilmu daripada penyelewengan orang2 yg melampau, daripada tokok tambah golongan ahli batil, dan ta'wil golongan orang2 yg tidak mengetahui."
  •  Tiada siapa yang akan tahu, menyemak dan mencatat seruan insan semasa dalam kesusahan, melainkan Allah dan para malaikat. Sama ada dia seru nama Allah, ataupun selain daripada Allah. Yang pasti, syaitan akan selalu berusaha agar manusia jauh daripada Allah, dan tersasar daripada jalan yang lurus.
  •  Fatwa itu dikeluarkan bagi membantu orang ramai, lebih-lebih lagi dalam soal akidah. Di akhirat nanti, orang berilmu boleh menjawab di hadapan Allah, bahawa mereka sudah menyampaikan.
Tulisan ini juga diharapkan dapat melunaskan tanggungjawab menyampaikan, walaupun hanya sedikit, sekadar kutipan2 daripada rujukan.
  •  Adapun kita semua, menjadi kewajipan kita menuntut ilmu dan memilih ajakan yang benar. Sebagaimana firman Allah swt dalam ayat 18 Surah al-Zumar :

Inilah yang kita pohonkan secara tulus kepada Allah, agar ditunjukkan jalan yang lurus.
اللهم اهدنا وسددنا
Ya Allah, tunjuki kami jalan yang lurus,dan tetapkan kami pada jalan yang lurus itu.

واالله اعلم

.: Ustazah Nabilah Hasan :.
   25 November 2014

Posted by Sulam Kaseh on 17:38. Filed under , , . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can leave a response or trackback to this entry

0 comments for "Persoalan Seruan Ya Madad Ya Rasulullah"

Leave a reply