Membongkar Misteri Dajjal

Budaya membaca sememangnya sangat bagus di terapkan ke dalam institusi kekeluargaan. Dalam keluarga kami, individu yang paling tepat di katakan sebagai "Ulat Buku", tidak lain selain daripada Abah.

Setiap kali ke kedai buku, akan ada buku yang akan dibeli sekiranya buku itu menarik perhatianya. Berbeza dengan ummi, yang mana ummi agak liat untuk membaca buku, malas untuk tekun memegang buku, membelek satu persatu helaian yang ingin di baca. Dari posisi duduk, sehinggalah ke baring dan akhirnya bukan kita yang baca buku, tetapi buku yang baca kita.. sebab tuannya sudah pun nyenyak tidur.

Memang susah untuk ummi habiskan sesebuah buku, hanya kerana sebab tadi lah. Tidak ada disiplin untuk membaca sesebuah buku itu sehingga habis. Bagi ummi, lebih senang ummi mengadap komputer dan mencari segala bahan bacaan dari internet. Cepat mendapat bahan dan internet ini merupakan 'Guru Segera' pada ummi. Banyak juga bahan - bahan bacaan yang menarik perhatian ummi untuk di baca. Sebab itulah, ummi tidak begitu hairan dengan buku - buku yang dibeli oleh Abah, hanya kerana malas nak membacanya secara tekun.

Namun, semasa abah balik dari sebuah kursus yang di hadirinya di KL baru - baru ini, ada sebuah buku yang agak menarik perhatian ummi. Buku itu bertajuk 'Membongkar Misteri Dajjal' dan di kulit hadapannya, di letakkan gambar mata sebelah di dalam segitiga. Ehh.. macam dalam cerita The Lord Of The Ring pula lah..terdetik dalam hati. Rupa - rupanya memang betul. Setiap filem yang dihasilkan oleh mat saleh ni, semuanya berdasarkan pembacaan mereka tentang dajjal itu sendiri, dan dijadikan rujukan bagi mereka untuk menghasilkan filem yang bagus. Antaranya, TLOTR, King Kong, Merlin, Narnia dan banyak lagi.. 

Selepas mendengar penerangan dari abah yang suka bercerita tu, membuatkan ummi terpaku. Selama ini, filem - filem yang ummi suka sangat tengok tu, adalah salah satu adaptasi dari kisah dajjal. MasyaAllah..

Abah yang pandai bercerita juga suka untuk menghuraikan kepada ummi bagaimana asal kewujudan dajjal itu sendiri, yang mana merupakan perancang sebenar konspirasi besar yang terjadi di dunia sekarang.

Buku yang dihasilkan ini, merupakan sebuah buku agama yang berusaha untuk menarik kita sebagai manusia untuk menyedari hakikat diri kita sebagai hamba Allah di muka bumi dan sekaligus dapat menarik pembaca untuk berfikir.

Tanggapan ummi pada buku yang abah baca kali ini amat berbeza. Amat elok untuk ummi baca dan cuba memahami apa yang ingin di sampaikan.

Ingin ummi kongsikan dengan semua terperinci tentang buku ini, namun semasa ummi melayari internet bagi mencari muka hadapan buku ini untuk di masukkan ke dalam entry ummi kali ini, terjumpa ummi akan satu tulisan yang memberikan kesimpulan tentang buku ini.

Oleh itu, terima kasih ummi kepada Mohd Nur Al Sufi Bin Romele atas garapan yang baik ini. Mohon kongsi dengan semua..

Bagi anda yang suka membaca, tidak rugi untuk mendapatkan buku ini untuk pembacaan anda. InsyaAllah bermanfaat untuk semua. Wallahua'lam.

-----------------------------------------------------------

Oleh : Mohd Nur Al Sufi Bin Romele

Baru-baru ini saya telah membaca sebuah buku yang amat menarik ntuk dikongsikan bersama. Buku tersebut ber genrekan buku agama dan pemikiran. Buku yang menyentuh berkenaan kewujudan Dajjal sebagai perancang konspirasi dunia sekarang. Tajuk buku tersebut adalah MEMBONGKAR MISTERI DAJJAL ditulis oleh Muhammad Nurani Maarif. Buku ini amat menarik untuk dibaca kerana gaya penulisan yang santai dan berfakta diadunkan bersama untuk menceritakan suatu hal yang amat serius.

Buku ini mengandungi 8 bab yang disusun dengan baik mengikut peringkat-peringkat yang saptutnya untuk memudahkan kefahaman pembaca terhadap isu yang ingin diceritakan. Kefahaman pembaca berkenaan isu yang diceritakan semakain bertambah apabila melalui bab demi bab. Berikut adalah senarai bab yang dibincangkan dalam buku ini.

BAB 1: MEMAHAMI HAKIKAT DAJJAL
BAB2: DAJJAL BERLINDUNG DI SEBALIK MISTERI DUNIA
BAB 3: MENJEJAKI PULAU MISTERI ; TAMIM AD-DARI
BAB 4: PENGEMBARAAN LELAKI MISTERI BERNAMA DAJJAL
BAB 5: DAJJAL IN PERSON
BAB 6: SAAT KEMUNCULANNYA
BAB 7: PERSIAPAN MENGHADAPI FITNAH DAJJAL
BAB 8: BENTENG TERAKHIR: SURAH AL-KAHFI DAN TAUHID IHSAN

Semasa saya hendak mendiskusikan buku ini, saya terfikir adakah saya ingin mendiskusikan buku ini bab demi bab ataupun secara keseluruhannya. Lalu saya saya mengambil keputusan untuk meyimpulkan buku ini secar keseluruhan supaya perbincangan yang dilakukan boleh mencapah dan terbuka.

Penulis buku ini cuba mengambil hadith sahih yang diriwayatkan oleh Amir Ibnu Sharahil Shabi Hamdan dan disampaikandari Fatimah binti Qais yang mendengar dari Rasulullah SAW yang menceritakan berkenaan Tamim Ad-Dari berjumpa dengan Dajjal disebuah pulau.

Hadith ini perlu diambil secara zahirnya tanpa perlu ditakwilkan kerana sebahagian yang mentakwilkan Hadith ini telah menyababkan bentuk sebenar Dajjal disalah fahami. Adakah Dajal itu individu ataupun kelompok ataupun hanya pemikiran ? penulis mengambil pendekatan untuk menilai Dajjal sebagai seorang individu atas beberapa nas dan dalil yang kuat. Penulis menegaskan bahawa bentuk sebenar dajal perlu dijelaskan kerana jika kita tidak mengenal bentuk musuh kita bagaimana kita hendak menentangnya seperti seorang budak yang hendak mandi di sungai tidak kenal buaya lalu mendapat cerita buaya seperti cicak sudah pasti budak tersebut berani mandi disungai tersebut tanpa persediaan ,tidak berhati-hati dan akan menjadi mangsa. Penulis juga cuba mengaitkan perihal dajjal dengan ibnu sayyad iaitu seorang sahabat di zaman rasulullah di dakwa adalah Dajjal.

Segala peristiwa dan kejadian misteri seperti batuan granie bulat di costa rica, tengkorak crystal, bongkah batu di Scotland, antikythera mechanism , Stonehenge di pulau easter, pyramid, ziggurat dan banyak lagi binaan dan alatan yang mempunyai perkitan yang rapat dan merupakan symbol ketamdunan yang mana dibelakangnya ada seorang ‘individu’. Individu yang mempunyai kebolehan akal yang tinggi, ilmu yang mendalam, pengaruh yang hebat dan yang memberi kesan yang besar kepada sesebuah ketamadunan. Semua perkara misteri tersebut dikaitkan dengan pembuatan teknologi yang tinggi yang tidak dapat di fikirkan oleh akal logic seperti ianya datang dari angkasa ataupun daripada masa hadapan . individu tersebut mempunyai team atau kumpulan tersendiri yang langsung atau tidak langsung bertindak sebagai kelompok yang membawa agenda individu tersebut dalam masyarakat seperti The Trule Society (antara tokoh yang terlibat Leonardo da Vincci, Francis Bacon dan beberapa yang terkenal), freemason, Illuminati dan seangkatan denganya.

Kehebatan individu tersebut terserlah dengan banyak konspirasi yang terancang dan peristiwa yang berlaku pada dunia sekarang amat berkait rapat dengan individu tersebut. Seolah-olah individu tersebut mengawal setiap kejadian yang berlaku untuk memastikan semua makhluk di alam ini tertakluk pada perancnagannya. Peristiwa seperti perang dingin, perang dunia kedua , peristiwa 11 september, kematian tokoh-tokoh besar dunia dan pelbagai lagi seperti dirancang oleh individu yang direelisasikan oleh golongan tertentu. Lalu penulis mengaitkan individu yang mempunyai perkitan dengan tamadun atlantis, segi tiga Bermuda, dipanggil sebagi merlin(mitos eropah) , dewa kaum madyan adalah individu yang sama dan dia adalah Dajjal.

Oleh itu, penulisan ini dibuat bukanlah hanya untuk dibentangkan fakta dan kesedaran semata-mata tetapi ia juga menyediakan beberapa penyelesaian untuk menangani fitnah Dajjal amat membingungkan ini. Pembentukan tauhid ihsan yang kuat dan kukuh dan ditambah dengan doa dan ayat Al-Kahfi ( hadith) diletakan sebagai penyelesaian yang terbaik kerana ini perupakan saranan dantegasan daripada Rasulullah SAW sendiri dan para sahabat. Saya mengharapkan diskusi buku ini dapat membuka minda kita semua untuk lebih lagi mendalami keilmuan dengan pembacaan yang banyak dan bertalaqi dengan guru yang sebenarnya seupaya kita tidak jatuh kedunia kejahilan yang akan memusnahkan diri kita semua.

*Pengulas buku Membongkar misteri Dajjal merupakan Presiden Persatuan Mahasiswa Pendidikan UTM Skudai. Beliau sebelum ini juga merupakan Pengerusi Jawatankuasa Saudara Kita (JKSK). Sangat aktif dalam berpersatuan sama ada di dalam mahupun di luar kampus. Beliau tidak kedekut berkongsi ilmu melalui blog beliau penunggang dunia.

Posted by Sulam Kaseh on 01:35. Filed under , , . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can leave a response or trackback to this entry

0 comments for "Membongkar Misteri Dajjal"

Leave a reply