Jordan, bumi Anbiya'...

Jordan merupakan sebahagian daripada negara Syam yang mempunyai nilai yang sangat tinggi dalam sejarah keagungan umat Islam.

Inilah bumi yang telah menempatkan ramai para rasul yang telah menghabiskan hayat mereka untuk berdakwah bagi mendaulatkan agama Allah swt.

Inilah bumi yang telah menyaksikan pertembungan yang besar di antara Islam dan kuasa besar Rom di Mu'tah ( معركة مؤتة , غزوة مؤتة) di akhir kehidupan Rasulullah saw apabila seramai 3,000 tentera Islam telah berhadapan dengan lebih 150,000 tentera Rom Byzantine.

Inilah bumi yang menempatkan tempat Umar al Khattab untuk bermalam sebelum beliau menerima kunci bagi membuka kota Baitul Maqdis pada tahun ke 15 H/641M.

Inilah juga bumi yang telah menyaksikan berulangnya sejarah kegemilangan Islam apabila generasi Solahuddin berjaya mengalahkan pasukan tentera Salib yang sebenarnya merupakan batalion tentera terkuat di dunia pada ketika itu (gabungan tentera daripada 22 negara-negara Eropah).

Semoga umat kini mampu menekuni & menghayati sejarah kegemilangan ini.

Sumber :

Posted by Sulam Kaseh on 18:07. Filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can leave a response or trackback to this entry

0 comments for "Jordan, bumi Anbiya'..."

Leave a reply