Nasihat Sang Durjana...

Assalamualaikum... Memberi nasihat adalah sifat yang sangat baik. sementelah blog ini pun dibangunkan atas dasar nasihat menasihati. Dan Nabi s.a.w pun ada bersabda: agama itu nasihat.. begitu jugak kata orang, katanya nasihat ni berasal dari gabungan perkataan nasi dan sihat. Bagaimana nasi itu boleh menyihatkan secara fizikal, begitu juga nasihat bertujuan untuk menyihatkan tubuh secara spiritualnya. erm.. tidak tahulah sejauh mana kebenaran kata-kata tersebut..

Namun artikel kali ini ingin menyentuh tentang nasihat yang yang sebenarnya tak berapa nak sihat. Pelikkan? bagaimana nasihat boleh menjadi tak bermanfaat? Asas kepada artikel ini ialah nasihat iblis durjana kepada Adam dan Hawa ketika cuba untuk memperdayakan keduanya.. apa katanya:

فَوَسْوَسَ إِلَيْهِ الشَّيْطَانُ قَالَ يَا آدَمُ هَلْ أَدُلُّكَ عَلَى شَجَرَةِ الْخُلْدِ وَمُلْكٍ لا يَبْلَى
“Kemudian syaitan membisikkan godaan kepadanya, dengan berkata: “Hai Adam, mahukah saya tunjukkan kepada kamu pohon kekekalan dan kerajaan yang tidak akan binasa?” ( Qs. Thoha : 120 )

Penulis melihat bagaimana halusnya strategi iblis dalam menggelincirkan tok nenek kita dari syurga. iblis durjana ini menggunakan dua nikmat yang memang diimpikan oleh Adam sebagai umpan iaitu kekekalan dan kerajaan yang tidak binasa.

menariknya, iblis menamakan pohon terlarang dengan nama pohon khuldi iaitu pohon kekekalan. bijak bukan strateginya? sedangkan al-Quran tidak memberi nama pada pohon itu, tiba-tiba sahaja iblis dengan liciknya menamakan pohon itu dengan nama pohon khuldi. itulah strategi helah tertua dalam sejarah manusia..

dan itulah yang dikatakan umpan. Pernah tengok umpan untuk memancing ikan tak? lihatlah cacing yang disalut pada mata kail. ada nampak mata kail tak? tentu tak nampakkan? apa yang nampak hanyalah cacing yang menggiurkan dan memecah selera ikan-ikan. walhal, yang tersiratnya merupakan sesuatu yang amat menakutkan dan menggerunkan iaitu mata kail yang bercangkuk yang menunggu mangsanya tanpa belas kasihan..

Strategi iblis cukup jelas... sebagai umpan iblis menamakan larangan Allah dengan satu nama yang indah sedangkan hakikatnya adalah sebaliknya. dan yang penting sekali yang tersurat melindungi yang tersirat. Yang tersurat ialah nama pokok direka supaya begitu bersesuian dengan impian Adam a.s., dan yang tersirat ialah Adam bakal dimurkai Tuhan!

berbalik kepada kehidupan kita di mayapada hari ini. cuba tengok sekeliling. cuba kita bandingkan dengan kisah strategi Iblis tadi. cuba tengok betul-betul.. masih adakah perangkap yang sinonim dengan ilmu perangkap berhelah yang tertua ini? dan jawapannya ialah berlambak perangkap seperti itu! banyak tidak terkira! dan terdapat dimana-mana. selagi manusia mempunyai cita-cita dan impian, iblis pun menebarkan perangkapnya...

Sebagai contoh:
apabila ingin berpakaian, disuruhnya kita berpakaian melanggar syariat. dan iblis menamakan pakaian yang melanggar syariat tu sebagai pakaian up to date. pakaian bermaruah. pakaian yang sensasi.. pakaian yang mempunyai standard! dan apabila kita memakai pakaian mengikut syariat, cepat-cepat iblis namai dengan nama pakaian kuno.. pakaian yang tak up to date. pakaian mak nenek zaman mana ntah... pakaian orang yang ada masalah dengan rambut.. jangan-jangan botak.. pakaian orang yang tak maju.. pakaian tak kontemporari.. bagimana nak menang main sukan kalau asyik pakai seluar panjang. nak maju dalam sukan pakailah seluar pendek.. dam macam-macam lagi...

strategi helah lama dikesan! masih lagi mengekalkan strategi tertua untuk menyesatkan bani adam. dan kita pula, tanpa disedari sedang digelincirkan oleh Iblis dari syurga Allah...

sebagai contoh yang lain.. apabila melihat seorang yang beramal dengan agama Allah, iblis menamakannya dengan terrorrist (pengganas). sampaikan ada sesetangah orang, jika melihat ada orang yang sentiasa memberi nasihat pada agama, pakaian pun ala-ala lebai, terusrasa tak selesa... hati pun rasa gundah gulana... nak berkawan pun rasa risau semacam je.. sedangkan orang-orang yang beragama ni diibaratkan oleh Rasulullah s.a.w laksana minyak wangi..

uish.. ditilik-tilik, dah lama agaknya kita ditipu oleh iblis dengan cara ini. halus dan tak sedar. harapnya semua berhati-hati dengan strategi tipu daya iblis ni.

kepada rakan-rakan pembaca, harapnya fahami betul-betul artikel kali ini. Tengok situasi diri dan sekeliling.. ambil iktibar.. jangan kita tertipu dengan umpan-umpan iblis ini. Mungkin benar, naluri kita sewaktu muda remaja ini inginkan macam-macam yang menyeronokkan.. tapi lihat dan tilik betul-betul. Janganlah sesuatu yang kita buat itu, bertentangan dengan peraturan Allah walaupun ia amat selari dengan kehendak hawa nafsu kita.

hendaknya kita berdaya dan berjaya dengan izin Allah untuk menyelamatkan diri dari segala tipu daya licik sang Iblis durjana. Ya Allah kami amat memerlukan pertolonganMu selama-lamanya.. amin

ayat untuk ditadabbur kali ini ialah surah al-A'raf ayat 20 dan 21

ayat 20- Maka syaitan membisikkan godaan kepada keduanya untuk menampakkan kepada keduanya apa yang tertutup dari mereka yaitu auratnya, dan syaitan berkata : “Tuhan kalian tidak melarang kalian dari mendekati pohon ini, melainkan supaya kamu berdua tidak bisa menjadi malaikat atau tidak menjadi orang-orang yang kekal ( dalam surga )”.

ayat 21- Dan dia ( Iblis ) bersumpah kepada keduanya. “Sesungguhnya saya adalah termasuk orang yang memberi nasihat kepada kalian berdua.”

selamat mentadabbur al-Quran. Wallahu a'lam.


salam:
ustazshafiee
malaysia
22-9-2010

Posted by Sulam Kaseh on 19:01. Filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can leave a response or trackback to this entry

0 comments for "Nasihat Sang Durjana..."

Leave a reply

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...