Syair Tok Guru..

Tahukah anda tulisan tangan siapa itu (tulisan jawi) ? Itulah orang yang digelar Bapa Kafir oleh seorang individu.. Beliau meminta saya menyemak terjemahan syair yang dibuatnya.. Oh alangkah tidak tersemak saya jika inilah kehalusan bahasanya...

"Aku ketuk pintuMu dengan menggunung harapan semasa orang lain semuanya tidur nyenyak
Aku merayu padaMu sepanjang malam – segala penderitaan yang aku pikul..
Aku bermadah Kamu adalah tumpuanku bila saja bala menimpa
Hanya Kamu sahajalah tempat aku berpaut
Aku mengadu padaMu aneka penderitaan Kamu tentu tahu sepenuhnya
Kesabaranku sudah mula luntur, daya tenagaku sudah mula lemah…
Sekarang, padaMu aku menadah tangan dengan cukup hina,
Oh Zat yang memang layak sepenuhnya untuk ditadah…
Justeru pohonlah ya Rabbi, janganlah biarkan tadahanku tidak berisi..
Limpah kurniaanMu seluas lautan, akan memuaskan siapa saja yang yang menghirupnya….."

Posted by Sulam Kaseh on 00:39. Filed under , . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can leave a response or trackback to this entry

0 comments for "Syair Tok Guru.."

Leave a reply