Jacqueline Saburido Seorang Wanita Yang Sangat Tabah..

Jacqueline Saburido adalah di antara jemputan yang pernah diwawancara dalam rancangan OPRAH.Ia mengisahkan bagaimana dia telah menderita akibat kemalangan yang menimpanya. Jacqueline telah ditemui dalam keadaan melecur selepas terbakar teruk hanya dalam 45 saat sahaja. Kereta yang dipandunya telah dilanggar oleh sebuah kereta lain yang dipandu oleh remaja berusia 17 tahun dalam keadaan mabuk dalam perjalanan pulang ke rumahnya pada Disember 1999.Selepas kejadian ngeri tersebut, Jac terpaksa menjalani lebih daripada 40 kali pembedahan.

Ketika di temubual dalam rancangan Oprah,Jacqueline Saburido dipertemukan dengan ibu pemandu yang melanggarnya buat pertama kali dan Jacqueline Saburido dengan rela hatinya memaafkan pemuda yang melanggarnya.
Sikap dan sifatnya yang pemaaf dan tabah mengharungi ujian tersebut telah membuatkan orang ramai berasa kagum. Apatah lagi, kesannya akibat kemalangan mengerikan itu terpaksa dilaluinya di sepanjang hidupnya!..

Berlainan dengan masyarakat kita yang sukar untuk memberi maaf walaupun hanyalah sekadar kesalahan yang kecil.Andainya kita tidak mampu memaafkan kesalahan orang lain bererti kita belum mempunyai hati yang benar-benar bersih, kita belum menjadi seorang yang rendah hati dan pemaaf.

Marilah kita sama-sama bermuhasabah dalam menangani konsep bermaafan ini. Walaupun kalimah maaf sukar untuk dilafazkan, tapi berusahalah untuk menjadi pemaaf. Beruntunglah orang yang memiliki sifat pemaaf kerana dalam sifat pemaaf itulah terkandung kemuliaan, keberanian dan kekuatan..

Sabda Rasulullah SAW:“Wahai ‘Uqbah, mahukah engkau aku beritahu akhlak penghuni dunia dan akhirat yang paling mulia? Iaitu, menyambung silaturahim dengan orang yang memutuskannya, memberi kepada orang yang tidak mahu dan tidak pernah memberimu, memaafkan orang yang pernah menzalimi dan menganiayamu.”(Hadis Riwayat Hakim)

Posted by Sulam Kaseh on 19:48. Filed under , . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can leave a response or trackback to this entry

0 comments for "Jacqueline Saburido Seorang Wanita Yang Sangat Tabah.."

Leave a reply

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...