Dunia hanyalah permainan dan hiburan yang melalaikan





Jam 12.05 tengahari. Sekejap tadi, selesai kuliah Ustaz Osama di pejabat.


Terima kasih di atas pengisian yang diberikan, sangat bermanfaat dan dapat di fahami semua. InsyaAllah.

Alhamdulillah, di samping perbincangan isi kandungan Kitab Bahru Al-Madzi, ada satu ayat yang ummi sempat simpan untuk di ambil pedoman dalam kehidupan kita sehari hari iaitu :


ٱعۡلَمُوٓاْ أَنَّمَا ٱلۡحَيَوٰةُ ٱلدُّنۡيَا لَعِبٌ۬ وَلَهۡوٌ۬ وَزِينَةٌ۬ وَتَفَاخُرُۢ بَيۡنَكُمۡ وَتَكَاثُرٌ۬ فِى ٱلۡأَمۡوَٲلِ وَٱلۡأَوۡلَـٰدِ‌ۖ كَمَثَلِ غَيۡثٍ أَعۡجَبَ ٱلۡكُفَّارَ نَبَاتُهُ ۥ ثُمَّ يَہِيجُ فَتَرَٮٰهُ مُصۡفَرًّ۬ا ثُمَّ يَكُونُ حُطَـٰمً۬ا‌ۖ وَفِى ٱلۡأَخِرَةِ عَذَابٌ۬ شَدِيدٌ۬ وَمَغۡفِرَةٌ۬ مِّنَ ٱللَّهِ وَرِضۡوَٲنٌ۬‌ۚ وَمَا ٱلۡحَيَوٰةُ ٱلدُّنۡيَآ إِلَّا مَتَـٰعُ ٱلۡغُرُورِ 

(Surah Al-Hadid : Ayat ke ٢٠)

Dengan maksudnya :

"Ketahuilah bahawa (yang dikatakan) kehidupan dunia itu tidak lain hanyalah (bawaan hidup yang berupa semata-mata) permainan dan hiburan (yang melalaikan) serta perhiasan (yang mengurang), juga (bawaan hidup yang bertujuan) bermegah-megah di antara kamu (dengan kelebihan, kekuatan dan bangsa keturunan) serta berlumba-lumba membanyakkan harta benda dan anak pinak; (semuanya itu terhad waktunya) samalah seperti hujan yang (menumbuhkan tanaman yang menghijau subur) menjadikan penanamnya suka dan tertarik hati kepada kesuburannya, kemudian tanaman itu bergerak segar (ke suatu masa yang tertentu), selepas itu engkau melihatnya berupa kuning; Akhirnya ia menjadi hancur bersepai dan (hendaklah diketahui lagi, bahawa) di akhirat ada azab yang berat (di sediakan bagi golongan yang hanya mengutamakan kehidupan dunia itu) dan (ada pula) keampunan besar serta keredaan dari Allah (disediakan bagi orang-orang yang mengutamakan akhirat) dan (ingatlah, bahawa) kehidupan dunia ini tidak lain hanyalah kesenangan bagi orang-orang yang terpedaya."

Ulasan ummi :

Maksud nya amat jelas. Bahawasanya kehidupan dunia ini hanyalah sebagai permainan dan hiburan yang melalaikan, sekadar sebagai tempat untuk bermegah - megah dengan nikmat yang diperolehi, serta tempat untuk memperbanyakkan harta benda dan anak pinak. 

Semoga kita menginsafi diri, janganlah kita tergolong di kalangan yang lalai dan leka sebagaimana yang di nyatakan, dan perlu sedar bahawasanya kehidupan kita di dunia ini hanyalah sementara sahaja. Usahlah kita terlalu mengejar dunia yang fana ini kerana apa yang kekal, adalah yang akan kita bawa di akhirat kelak. 

Semoga kehidupan kita yang di limpahi dengan kemewahan, kesenangan, anak pinak dan harta benda yang banyak ini akan kita gunakan dengan sebaik mungkin dan dapat di salurkan sebagai saham kita di akhirat kelak. 

Jadikanlah segala kesenangan dunia yang kita perolehi ini akan lebih mendekatkan lagi diri kita dengan Allah Yang Maha Esa.. semoga kita tidak akan lalai dan leka dengan nikmat yang telah di berikan.  Semoga kita akan tergolong di kalangan mereka yang sentiasa memohon keampunan dan keredhaan Allah Taala, dan akan selamat di dunia dan akhirat.. Amin.. Ya Rabbal Alamin..

Posted by Sulam Kaseh on 21:32. Filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can leave a response or trackback to this entry

0 comments for "Dunia hanyalah permainan dan hiburan yang melalaikan"

Leave a reply

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...