Mαlυ & Bαik Sαηgkα Kєραdα ALLAH سبحانه وتعالى

بســـــــــم الله الرحمان الرحيم
الحمد لله رب العالمين حمداً يوافى نعمه ويكافئ مزيده


اللهم صل وسلم وبارك على سيدنا محمد الرؤوف الرحيم
ذي الخلق العظيم وعلى آله وأصحابه وأزواجه
في كل لحظة عدد كل حادث وقديم
- Selawat ar-Ra`uf ar-Rahim


اللهم أنت ربي لا إله إلا أ نت خلقتني وأنا عبدك
وأنا على عهدك ووعدك ما استطعت
أعوذ بك من شر ما صنعت
أبوء لك بنعمتك علي وأبوء لك بذنبي
فاغفر لي فإنه لا يغفر الذنوب إلا أنت
- Sayyidul Istighfar


الســــلام عليكم ورحمة الله وبركـــاته


Hadiths 1 : Daripada Sa`id bin Yazid رضي الله تعالى عنه kata nya :

"Sesungguh nya ada seorang lelaki meminta wasiat kepada RasuluLlah صلى الله عليه وسلم : "Wasiatkanlah sesuatu kepadaku!" Lalu Baginda bersabda : "Aku berwasiat kepadamu supaya malu kepada ALLAH yang Maha Mulia lagi Maha Besar sepertimana kamu malu kepada seorang lelaki Shalih daripada kaummu." - Maksud Hadiths Riwayat Imam Ahmad رحمة الله تعالى di dalam al-Zuhdi ms. 59.


Pengajaran Hadiths : Pertama : Hadiths ini mengajar kepada kita supaya rajin-rajin menziarahi orang-orang Shalih dan meminta nasihat kepada nya untuk bekalan akhirat kita. Kedua : Yang dimaksudkan dengan malu kepada ALLAH ialah mengerjakan yang disuruh dan meninggalkan yang dilarang. Kenapa kita disuruh malu kepada ALLAH seperti malu kepada orang yang paling kita segani daripada kaum kita? Memang begitulah tabiat manusia, mana ada yang nama nya manusia mampu mengerjakan sesuatu yang tidak baik apabila dilihat oleh orang yang paling dia segani? Begitulah juga sekurang-kurang nya supaya kita malu kepada ALLAH تعالى apabila kita melakukan benda yang tidak baik. Di sinilah perlu nya maqam Muraqabah (meyakini ALLAH Melihat kita) ialah maqam permulaan kewalian atau juga disebut dengan maqam taqwa.


Hadiths 2 : Daripada Fadhalah bin Ubaid dan Ubadah bin al-Shamit رضي الله تعالى عنهم bahawasa nya RasuluLlah صلى الله عليه وسلم bersabda :

"Apabila tiba hari Kiamat kelak, dan pengadilan terhadap MakhlukNYA sudah hampir selesai, maka ketika itu tinggal lagi dua orang, lalu diperintahkan kepada dua orang itu supaya diheret ke neraka, maka salah seorang daripada mereka itu menoleh, lalu Dzat yang Maha Perkasa berfirman : "Kembalilah dia ke sini!" Maka segeralah ia dikembalikan ke hadapanNYA. Kemudian ia ditanya : "Mengapa engkau menoleh?" Jawab nya : "Hamba benar-benar berharap kira nya Tuan sudi Memasukkan hamba ke dalam Syurga." Jelas RasuluLlah صلى الله عليه وسلم lagi : "Lalu diperintahkan supaya hamba tadi digiring ke dalam SyurgaNYA." Kemudian RasuluLlah صلى الله عليه وسلم bersabda : "Sesungguh nya aku benar-benar dilimpahi kurnia yang banyak oleh ALLAH, sehingga sekira nya aku berikan makan kepada semua penduduk Syurga nescaya tidak menghabisi barang sedikitpun yang ada di sisiku." - Maksud Hadiths Riwayat ibnu Abid Dun-ya رحمة الله تعالى di dalam bab Husnu al-Dzan BiLlah ms. 67 Hadiths 58.


Pengajaran Hadiths : Hadiths ini menerangkan kepada kita tentang fadhilat baik sangka kepada ALLAH تعالى. Terkadang di antara kita ini ada yang disempitkan rezeki nya, diuji satu demi satu tidak berhenti, cacat anggota badan, dimadukan dan lain-lain. Semua ini ada hikmah disebalik nya, baik semua, cuma kita sahja yang terkadang buruk sangka dengan ALLAH.


Pernah satu hari ada seekor semut masuk telinga saya sekitar pukul dua pagi. Kejadian ini mungkin kecil pada anggapan kebanyakkan orang, tetapi memang benar-benar pedih dan menyakitkan. Saya rasakan semut itu seakan-akan memegang kayu dan memukul-mukul gendang telinga saya. Berjam-jam saya dalam kesakitan ini dan berbagai cara yang saya lakukan untuk mengeluarkan nya; mengorek telinga, menuang air dan macam-macam lagi, tetapi semua nya gagal. Akhir nya saya diilhami supaya mengakui bahawa semua ini ada hikmah nya. Kemudian saya seru ALLAH dengan "يا حكــــم" (Dzat yang Maha Bijaksana!) Setelah saya seru ALLAH dengan NamaNYA, tidak sampai lima kali semut itu keluar dengan berkat baik sangka kepadaNYA. Semoga perkara yang kecil ini dapat menjadi iktibar dalam menghadapi perkara kita yang lebih besar.


Sumber : Kitab "40 Mutiara Hadiths dari 40 buah Kitab" karangan al-Fadhil Tuan Guru
asy-Syeikh Muhammad Nuruddin Marbu al-Banjari al-Makki حفظه الله تعالى


بارك الله فيكم وجزاكم الله خير الجزاء

والله تعالى أعلم بالصواب

Sumber : http://ukhti27.blogspot.com/2009/08/ml-bik-sgk-kd-allah.html

Posted by Sulam Kaseh on 00:59. Filed under , . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can leave a response or trackback to this entry

0 comments for "Mαlυ & Bαik Sαηgkα Kєραdα ALLAH سبحانه وتعالى"

Leave a reply