Salam Selepas Solat ~ Kuliah Ust Azhar Idrus

Assalamualaikum...sedikit perkongsian note kuliah maghrib UAI di Masjid Batu Buruk (08/03/2012)
-Kitab Hidayatul Salikin..Bab Salam Selepas Solat..

1. Salam adalah selepas baca tahiyat akhir..sekurang2 sebutan salam adalah "Assalamualaikum" ..dan sebutan "Warahmatullah" itu hanyalah sunat..dan jika hanya menyebut "Assalam" iaitu akhir sebutan dgn huruf "mim" sudah sah solat t'sebut.


2. Kadar sebanyak mana b'paling muka masa salam sekadar org belakang nampak pipi kita,jika beralih dada batallah solat..


3. Diluar solat hanya sunat memberi salam,tetapi dlm solat wajib m'beri salam..tanpa salam solat tdk sah..


4. Wajib jawab salam jika b'lafaz..jika salam dlm tv atau radio hanya fardhu kifayah menjawabnya..tulisan salam juga tidak wajib dijawab..


5. Jika salam dari kanak2 yg sudah mumayiz yakni sudah berakal wajib kita m'jawabnya.


6. Jgn b'balah dgn ucapan "salam" dan "assalam" kerana keduanya boleh digunakan,cuma yg afdhal adalah "assalam"..sunnah Nabi S.A.W adalah menyebut "assalam"..


7. Ada pelbagai kafiat salam lps solat dlm mazhab Shafe'i antaranya sebut salam dahulu baru b'paling wajah dan b'paling wajah dahulu baru sebut salam..semuanya dibolehkan..


8. Malaikat semuanya b'agama islam,Iblis tiada yg b'agama islam dan Jin sama mcm manusia iaitu ada yg b'iman dan tidak b'iman..bezanya tiada Nabi dan Rasul dari kalangan Jin..


9. Orang yg tidak hadir ke surau masjid adalah seperti LEMBU KAMBING hanya b'cita-cita mencari makan dan minum..hatinya hanya fikirkan makan dan minum,tidak peduli dgn ilmu agama..


10. Beruk jika diperintahkan b'solat maka pasti semua beruk-beruk akan b'solat,tp kerana tiada takliq syarak,maka tiadalah perintah utk haiwan utk b'solat..haiwan x masuk Neraka kalau x solat.


11. Imam al Ghazali berkata "tiang solat itu adalah khusyuk dan hadir hati.." cubalah utk khusyuk dlm solat semampu yg boleh..


12. Orang yg lawan agama maka Allah Ta'ala akan tutup pintu hatinya dan Allah Ta'ala sediakan api Neraka yg menyala nyala utk mereka..Neraka Allah amat luas..


13. Erti khusyuk byk tafsiran dr Ulama,antaranya tumpukan bacaan dlm solat dan ingat makna zikir dalam rukuk dan sujud..


14. Hadir hati b'maksud hati kita ada pada tempat solat..ertinye kehadiran rohani dan jasmani ketika lakukan solat.


15. Solat kita akan dinilai Allah,solat yg buruk akan dilemparkan ke muke kita di Akhirat kelak..


16. Bacaan zikir dlm rukuk dan sujud jika tidak tahu makna tidak akan mendapat pahala melainkan hanya bacaan surah yg tetap mendapat pahala jika tak tahu maknanya..


17. Belilah dan carilah buku2 makna bacaan dlm solat,murah je..hok tu pun mu sayang nk kluar duit..kereta 3 empat butir boleh beli..berat 66 kita ni..


18. Kata Hassan al-Basri..Hassan al-Basri ni adalah Tabi'in iaitu seorang yg sempat dgn Para Sahabat,berguru dgn Para Sahabat dan menjadi Ulama besar..katanya "tiap-tiap solat yg tidak hadir hati maka ianya mendekatkan diri pada Neraka.." oleh itu b'juanglah kita utk mendapatkan khusyuk dlm solat semampu yg mungkin..


19. Carilah duit dan harta sebanyak mana pun,tp jgn jual agama,sampai masa sembahyang kita sembahyanglah,jgn kejar dunia semata-mata..

---------------------------------------------------------------
Soalan-Soalan..

1. Umur saya dah 25 tahun tp belum lakukan aqiqah dan skrg ada anak seorg..blh x saya nk aqiqahkan utk diri saya skrg dan blh ke kalau aqiqahkan utk anak saya t'lebih dahulu?

-berlaku perselisihan pendapat ulama dlm bab ni dlm mazhab Syafe'i org yg sudah akil baligh sunat aqiqahkan utk dirinya sendiri..boleh saje nk buat aqiqah utk anak walaupun kita belum buat aqiqah..


2. Boleh tak makan kambing yg kita nazarkan?

-tidak boleh makan melainkan kita dh b'niat nk mkn jugak..


3. Betul ke jika kita ambik air yg dijilat kucing dan bg minum utk org yg mngandung boleh memudahkan utk b'salin?boleh ke?

-boleh tp jgn iktiqad,sebaiknya ambiklah air itu dan diselawatkan serta disapu pada perut isteri..Allah lah yg memudahkan segala urusan,bkn air atau ubat..


4. Orang bela hantu raya boleh tak jd imam?

-boleh jd imam jike dia jd imam surau hantu raye!!Orang yg syirik pd Allah tidak layak jd imam,hanya yg fasik dibolehkan..


5. Bangun dr tidur dan sakit tengkuk..dalam kitab kata ianya adalah ikatan syaitan,betul ke?

-dlm kitab ada menyatakannya,berwudhuk akan meleraikan ikatan t'sebut.


6. Saya ada anjurkan p'tandingan teka biji betik,hadiah saya keluarkan dari duit saya sendiri..dan kenakan yuran rm2 bg yg nk sertainya,adakah dikira judi?

-ya..itu adalah judi kerana peserta dikenakan yuran..


7. Dimanakah berasalnya Dajal,adakah ianya juga dikurung seperti ya'juj dan ma'juj?

-Dajal tidak dikurung seperti ya'juj dan ma'juj..ianya dikatakn diterbitkan disesuatu tempat..x payoh susah2lah fikir dia terbit ikut mana..


8. Adakah nk bayar fidyah kena niat jugak?

-ya,kne niat..


9. Saya ade kenal seorang gadis..biarlah saye namakan A saje..saye niat nk jdkan A isteri saya..tibe2 saye t'jumpa gbr si A bergambar mesra dgn seorang lelaki..ape perlu saya buat?mcm mane nk dakwah si A ni?

-husnuzon..barangkali gbr itu saudaranya..kalau betul pun jgn lah nk aibkanya smasa nk dakwah..tegur secara b'hemah..dan tanyalah si A tu..sunat kita nyatakan hasrat jika ingin peristerikan gadis t'sebut..jgn segan2la,terus terang je..


10. Mase mana nk niat ktika b'tayamum?

-mase tepuk tangan ke atas debu dan ratakan debu di lengan dan muka..


11. Apakah maksud t'surat dan t'sirat dlm kalimah Allahuakbar?

-yg t'surat dlm kalimah Allahuakbar adalah Allah Maha Besar,dan yg t'sirat tiada yg lain yg lebih besar kekuasaan dan segalanye melainkan Allah jua..menda lain kecik belaka melainkan Allah..


12. Apa tujuan mayat dikafankan,dan berapa helai kain utk mayat wanita..?

-tujuannya adalah kafan itu hak milik mayat dan milik Allah..hak mayat adalah utk menutup auratnya..bg mayat wanita sunat 5 lapis kain utk menutupnya..


13. Hukum letak lilin pada kek harijadi?

-tak salah letak lilin melainkan letak lilin dan niat mengagungkan agama lain..skadar nk hiburkan hati kanak-kanak x mngapa..sebaiknye buatlah perkara yg dipuji syarak..solat hajat dan doa ketika harijadi.


Sumber :

Posted by Sulam Kaseh on 21:13. Filed under , . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can leave a response or trackback to this entry

0 comments for "Salam Selepas Solat ~ Kuliah Ust Azhar Idrus"

Leave a reply